Jumaat, 30 April 2010

Lintah Perubatan episod 8

Hirudin and Dadah…

Ia hanya apabila bahan antigumpal seperti aspirin dan heparin di mana penggunaan terapi lintah di tolak. Kesan-kesan bagi aspirin yang adalah perencatan pengagregatan platelet dan untuk meleburkan trombus atau embolus, atau thrombolysis, telah didapati lebih berkesan dalam merawat keadaan kardiovaskular. Bagaimanapun, ahli-ahli sains masih menyiasat terus penggunaan Hirudin untuk keadaan kardiovaskular dan mereka menemui Recombinant Hirudin yang berguna untuk Myocardial Infarctions (MI) dan tidak seperti heparin; hirudin adalah sebenarnya trombin perencat yang tidak perlu kofaktor seperti antitrombin III. Hirudin juga boleh tidak aktif fibrin terikat thrombins. Bagaimanapun, kesan-kesan bagi dadah itu daripada hirudin adalah terlalu kuat dan menyebabkan kesan-kesan buruk seperti pendarahan yang banyak. Disebabkan oleh ini, hirudin bukan satu rawatan yang dianjurkan untuk infarksi miokardium; bagaimanapun, mereka menemui bahawa ia adalah satu perubatan yang baik untuk Heparin-induced trombositopenia Jenis 2.

Telah terbukti terapi lintah amat berfaedah kepada wanita yang menderita Endometriosis.


Punca kesakitan Endometriosis adalah di sebabkan oleh gumpalan darah yang memaut pada dinding uterus serta pembengkakan di kawasan sekitarya, yang mana akan memerangkap toksin-toksin dan ini akan menyebabkan pesakit merasa sangat sakit.

Air luir lintah kaya dengan enzim-enzim yang menghalang pengumpalan darah yang boleh menyebabkan pembekuan darah. Apabila enzim-enzim ini telah melarutkan gumpalan darah dan memulihkan aliran darah kepada uterus, toksin-toksin akan di keluarkan.

Selain itu, terdapat juga enzim-enzim anti-radang, yang membantu dalam mengurangkan keradangan. Apabila keradangan berkurang, darah boleh mengalir dengan lancar dan saluran darah dikembangkan oleh ejen-ejen vasodilator yang ada dalam air liur lintah.

Terdapat juga ejen-ejen antibakteria dalam air liur lintah yang seterusnya dapat memelihara uterus dan kawasan sekeliling daripada jangkitan bakteria yang boleh menyebabkan sakitkan dan pembengkakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan