Isnin, 12 April 2010

Lintah dari kaca microskop


Lintah adalah nama umum untuk lebih dari 650 jenis karnivor, cacing Annelida pengisap darah yang membentuk Hirudinea kelas dari filum Annelida. Mereka dilengkapi dengan penghisap besar dan kecil. Mulut terletak pada penghisap kecil dan mempunyai tiga rahang dengan gigi tajam yang membuat luka berbentuk y dalam daging.
Ketika lintah itu tusukan kulit itu anesthetizes luka dengan air liur, sehingga sering kali korban tidak merasakan apa-apa. Juga air liur lintah melebarkan pembuluh darah untuk meningkatkan aliran darah dan mencegah dari pembekuan darah. antikoagulan ini disebut hirudin dan telah digunakan untuk tujuan perubatan selama berabad-abad. "Pebekaman Darah" dengan bantuan dari lintah mencapai populariti di Eropah abad ke-19. Ini digunakan untuk mengubati banyak penyakit, contohnya, ghout, gangguan kulit, dan tekanan darah tinggi. Penjagaan umum untuk sakit kepala adalah untuk melaksanakan beberapa ekor lintah setiap tempat dan membolehkan lintah untuk menghapuskan "Darah Tercemar". lintah ini memberikan sumbangan besar terhadap penurunan perbagai penyakit penduduk Eropah. Hari ini, lintah yang digunakan selepas mikro untuk mengurangkan kesesakan darah di rangkaian yang rosak. Sering kali, darah boleh mengalir ke dalam rangkaian tetapi tidak boleh mengalir keluar kerana bengkak, pembuluh darah tersumbat. Melekatkan lintah ke tempat sakit berkesan menghilangkan darah lama sampai keluar pembuluh darah telah sembuh. Kajian juga sedang dilakukan pada air liur lintah untuk kemungkinan kesan anti-tumor.

Lintah paling sering dijumpai di kolam air tawar stagnan, tetapi juga boleh dijumpai di tanah dan di habitat air masin. Lintah tidak memiliki insang atau paru-paru, tapi bernafas melalui kulit mereka sebagai gantinya. Perairan lintah boleh berenang tapi lintah bergerak di atas permukaan tanah bergerak dengan pengembangan kekuatan otot. lintah Perairan memakan darah ikan, amfibia, burung, mamalia, siput larva, serangga, dan cacing. lintah darat makan hanya pada darah mamalia.

Lintah tidak membawa penyakit tetapi boleh menyebabkan kematian dalam kes-kes ekstrim. Kecil, spesimen muda dari satu spesies lintah air, asal Eurasia dan Afrika, boleh parasitize baik manusia dan haiwan. Mereka memasuki tubuh baik dalam minum air atau melalui pembukaan ekskretoris orang-orang yang mandi di sungai atau tasik. Bila tertelan melalui mulut dalam air minum, lintah melekatkan diri mereka ke lapisan dari hidung atau tekak. Mereka kemudian boleh masuk ke dalam paru-paru, di mana mereka boleh menyebabkan anemia dan akhirnya mati lemas. Sesak nafas merupakan penyebab umum kematian haiwan dalam negeri di Asia. luka luaran daripada lintah yang kurang berbahaya, tetapi mereka boleh menyebabkan jangkitan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan