Ahad, 11 April 2010

semua negara tahu akan kebaikan lintah

Adakah anda pernah mendengar tentang lintah? Lintah adalah binatang seperti cacing kecil yang boleh melampirkan sendiri ke tubuh manusia dan menghisap darah.

Lintah boleh melampirkan sendiri ke tubuh manusia dan menghisap darah selama 30 minit hingga satu jam, menggambil sekitar 20 ml darah sebelum mereka jatuh. Mereka melekat pada kulit dengan menggunakan dua pengisap otot. lintah kemudian menggigit kulit melalui tiga gigi yang berada di dalam salah satu pengisap. Lintah benar-benar dapat menelan sekitar lima kali berat badan mereka dalam darah sebelum mereka melepaskan kulit dan jatuh.

Makhluk kecil ini sudah memiliki sejarah panjang dan aneh di bidang perubatan. Penggunaan pertama yang tercatat lintah ubat adalah sekitar 2500 tahun yang lalu, walaupun ada beberapa bukti bahawa orang Mesir kuno dan Aztec mungkin telah menggunakan menghisap darah makhluk-kecil untuk membantu orang yang mengalami masalah perubatan. Waktu itu, lintah digunakan untuk menghapuskan darah "kotor" dari pesakit yang menderita dari hal-hal asas seperti sakit kepala.

Amalan "pebekaman darah", yang mengeluarkan darah dari tubuh manusia, sangat umum di pertengahan 1800-an. Bahkan, amalan "pebekaman darah" begitu umum bahawa pada tahun 1833 sahaja, Perancis import lebih dari 42 juta lintah. Lain kaedah "penyedutan darah" juga banyak digunakan selama ini
Amalan "penyedutan darah" hilang popular di awal 1900-an. Itu dilihat sebagai prosedur lama dan usang yang tidak memiliki manfaat bagi pesakit. Pada awal tahun 1920, amalan "penyedutan darah" hampir tidak pernah digunakan. Ia tidak sampai pertengahan tahun 1980-an bahawa kita akan melihat kembalinya makhluk-makhluk kecil menghisap darah.

Pada tahun 1986, Dr Charles Prapaskah dari Utah State University melaporkan dalam jurnal Nature bahawa lintah boleh kepada selepas transplantasi dan reattachment rangkaian. Prapaskah melaporkan bahawa lintah boleh membantu untuk mengembalikan aliran darah biasa pada bahagian-bahagian yang rosak tubuh tertentu. Pada dasarnya, lintah boleh membantu kerana mereka mempunyai antikoagulan alami (suatu zat yang mencegah pembekuan darah dari scabs dan membentuk) dalam air liur mereka. Ketika lintah melampirkan kulit, mereka dapat membantu memperbaiki (pembuluh vena merupakan sebahagian daripada sistem peredaran darah anda dan di mana darah mengalir melalui dalam perjalanan kembali ke jantung anda) sistem di daerah rosak. Setelah aliran vena normal kembali di daerah yang rosak tubuh, lintah boleh dihilangkan. Beberapa ahli bedah sekarang kadang-kadang menggunakan makhluk kecil untuk membantu dengan prosedur tertentu. Jadi, pada saat anda melihat gambar lintah, tidak menjerit dan berteriak "Yekh". Makhluk kecil ini benar-benar dapat membantu anda

Tiada ulasan:

Catat Ulasan