Khamis, 22 April 2010

Penawar dari terapi lintah

penawar dari terapi lintah

Lintah adalah menghisap darah yang hidup di air. Lintah dewasa hermaprodit, mempunyai organ seks iaitu satu badan 2 jantina. Lintah bertelur dengan membuihkan pada kokon, mendiami tumbuhan dengan panjang kurang dari satu inci (2.5 cm) untuk 12inces (30cm) atau lebih. pemakanan lintah utama adalah darah, tetapi yang lain makan cacing, larva serangga, dan bentuk-bentuk kecil. lintah benar-benar memerlukan darah sebagai makanan, meskipun sebahagian besar akan menerima makanan dari system perternakan.

lintah mempunyai parasit pada setiap akhir bahagian bawah tubuhnya. penghisap di salah satu hujung mulut mengandungi 3 rahang dan beratus-ratus gigi . Penghisap lain bertindak sebagai penyedut lekap ketika lintah melekat pada mangsanya. Setelah melekat, lintah menghiris kulit mangsanya dengan gigi tajam dan menghisap darah. lintah menyuntikkan ke dalam luka zat yang membuat darah dari pembekuan. lintah boleh makan sampai lima kali berat dalam darah dan kemudian hidup sehingga 18 bulan tanpa makanan.

Pada abad ke-18 lintah di gunakan sebagai pebekaman( mengeluarkan sejumlah besar darah dari pesakit dalam kepercayaan bahawa ini pesakit menerima manfaat menyembuhkan atau menghalang penyakit) rawatan biasa untuk penyakit, doktor menggunakan lintah untuk mengubati sakit kepala, arthritis, TBC, sakit pinggang, ghout, dan banyak penyakit lainnya.

Kegunaan lain Lintah dalam Perubatan:


* kadang-kadang masih digunakan untuk menjernihkan selaput mata hitam.

* Air liur lintah mengandungi zat anti-inflamasi dan bahan kimia lain, yang boleh meringankan gejala arthritis.

* juga digunakan selepas operasi pembedahan yang melibatkanreattachment dari flaps kulit untuk membina semula aliran darah dan melancarkan penyembuhan di flaps kulit, tidak hanya doktor harus memasang semula arteri untuk mengaktifkan darah yang kaya dengan oksigen mengalir ke rangkaian trauma, mereka juga perlu yakin bahawa darah mengalir melalui dan keluar dari rangkaian ke dalam pembuluh disambungkan kembali.

Dengan menggunakan pembedahan plastik disambungkan flaps kulit. sekarang cabaran dalam membina semula aliran darah. Para doktor akan meletakkan lintah pada kawasan di mana aliran darah normal harus dikembalikan, lintah akan menyedut darah dari rangkaian tersebut, memulihkan aliran darah dan mempercepatkan penyembuhan.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan