Isnin, 12 April 2010

lintah-apa yang kita perlu tahu

Lintah adalah cacing Annelida atau bersegmen, dan walaupun berkaitan rapat dengan cacing tanah, secara anatomi dan behaviourally lebih khusus. Tubuh semua lintah dibahagikan ke dalam jumlah yang sama segmen (34), dengan parasit yang melekat kuat pada setiap bahagian (meskipun anterior, atau pengisap depan bisa sangat kecil). Bentuk Tubuh adalah stabil, tapi sampai batas tertentu bergantung pada sejauh mana tubuh mereka sangat berotot dan liat. Mulut dalam pengisap anterior dan anus pada permukaan dorsal (atas) hanya di depan pengisap belakang. Lintah biasanya mempunyai tiga rahang dan membuat luka berbentuk Y.untuk pengetahuan lain, Lintah darat Australia hanya mempunyai dua rahang dan membuat luka berbentuk V. lintah boleh berubah-ubah dalam ukuran daripada 7 mm
sehingga sebanyak 200 mm ketika mula membesar.

rahang lintah(gigi lintah)

Bila rahang gigitan lintah itu memegang pengisap di tempat dengan membuat tubuhnya kaku. Menggunakan rahang yang bergigi semi bulatan dan banyak seperti gergaji, kemudian membuat luka di kulit dan excretes sebuah lendir dari nephropores (bukaan luaran daripada organ-organ seperti ginjal). Ini membantu pengisap dalam selesa. air liur mengandungi antikoagulan dan histamin membasahi luka dan lintah melemas tubuhnya untuk membolehkan darah untuk dicerna. Campuran ini membolehkan darah mengalir dan juga mencegah pembekuan sekali dalam perut lintah itu. bakteria dalam usus dari lintah itu membantu pencernaan darah.


Jenis lintah

Lintah dikumpulkan mengikut cara tersendiri. Satu kumpulan (lintah rahang atau Gnatbobdellida) mempunyai rahang bersenjata dengan gigi yang boleh mereka menggigit mangsa. Darah dicegah dari pembekuan dengan pengeluaran sekresi non-enzimatik disebut hirudin. Kumpulan kedua (lintah tanpa rahang atau Rhyncobdellida) memasukkan jarum-unjuran seperti disebut belalai ke dalam tubuh mangsa dan mengeluarkan enzim, hemetin yang melarutkan bekuan. Lintah yang hidup di cairan tubuh cacing dan siput kecil air tawar seperti memiliki sebuah keajaiban. Kumpulan ketiga, (lintah cacing atau Pharyngobdellida) tidak memiliki rahang atau gigi dan menelan semua mangsa. makanan terdiri daripada invertebrata kecil.

Pernafasan

pernafasan berlaku melalui dinding tubuh lintah, dan melambatkan gerakan bergelombang bila diamati di beberapa lintah dikatakan untuk membantu pertukaran gas. lintah Air cenderung bergerak ke permukaan ketika mereka menampakkan diri mereka di dalam air, kandungan oksigen rendah. Sebagai contoh tekanan atmosfera dalam penurunan kecil di kepekatan oksigen terlarut.

Organ deria

deria organ di kepala dan permukaan tubuh mengaktifkan lintah untuk mengesan perubahan cahaya, suhu, dan getaran. respon kimia pada kepala lintah memberikan rasa bau dan mungkin ada satu atau lebih pasang mata. Jumlah mata dan tatacara mereka dapat dari beberapa digunakan dalam Identifikasi, namun untuk mengenalpasti lintah, permerhatian diperlukan. lintah Rhyncobdellids mampu mengubah bentuk warna dramatik, dan meskipun banyak perilaku lintah ini tidak diketahui.

pembiakan

Lintah khunsa, lintah adalah hermapordit iaitu dua jantina dalam satu badan. Seperti cacing tanah mereka juga mempunyai clitellum,walaubagaimanapun lintah perlu mengawan untuk membiak,kedua-dua individu pasangan akan mendermakan sperma ke badan pasangan.lintah Rhyncobdellids tidak memiliki zakar tapi menghasilkan pakej tajam sperma yang dipaksa melalui dinding tubuh lintah. sperma kemudian melalui jalan ke kilang telur di mana persenyawaan berlaku. clitellum itu mengeluarkan sebuah kokon agar tempoh yang mengandungi nutrisi, dan dalam hal ini bahawa telur disimpan.telur berada di dalam kokon,kebiasaan kokon selalu di letakkan di bawah batu,daun,di atas tanah yang lembab. Setelah beberapa minggu atau bulan telur pada induk menetaskan anak dari kokon.kokon sangat tahan akan keadaan sekitar yang ektrim.

Makanan

Kebanyakan lintah menghisap darah sebagai parasit pada host yang sedia ada. Makanan yang disukai adalah darah manusia,belut,keli,ikan tongkol,umbut air,mamalia lain ikan, katak, penyu atau lemb[Photo]u,kerbau. lintah akan menyerang dan mengambil darah mangsa mungkin mati selepas serangan itu. lintah akan membesar beberapa kali beratnya sendiri dalam darah pada satu kali makan.setelah makan lintah itu akan mencari tempat gelap untuk mencerna makanan tersebut. Pencernaan lambat dan ini membolehkan lintah untuk bertahan hidup selama masa puasa yang sangat lama (hingga beberapa bulan) kebiasaan lintah berpuasa selama 50 hari hingga 80 hari setelah mendapat darah kali pertama

habitat

Kebanyakan lintah adalah haiwan air tawar, tetapi spesies darat dan laut banyak terjadi. lintah Tanah yang umum di tanah atau di dedaunan rendah di hutan hujan basah. Dalam hutan kering mereka dapat dijumpai di tempat rembesan basah, tetapi dapat bertahan hidup tempoh perendaman. Dalam cuaca kering, beberapa spesies dalam liang tanah di mana mereka dapat bertahan hidup selama berbulan-bulan bahkan dalam jumlah keseluruhan kekurangan air persekitaran. Dalam keadaan tanah kering dan kaku, pengisap tidak dibezakan, dan kulit benar-benar kering. Dalam sepuluh minit percikan dengan beberapa titis air, lintah ini muncul, sepenuhnya aktif. lintah air tawar lebih suka diam atau tinggal di air yang mengalir perlahan.
lintah hidup di kawasan panas yang terlindung dan kurang pengaruh air berarus dan kedalaman paling sesuai ialah 2meter.lintah yang bukan parasit akan mengelak diri daripada cahaya dan bersembunyi di bawah batu,tumbuhan akuatik atau dalam serpihan sampah,setengah spiesis paling aktif di waktu malam,yang paling penting lintah tidak suka dasar bertanah liat atau air yang rendah nilai kapur(air masam la tu)

Penggunaan Perubatan

Hari ini ada aplikasi klinikal nyata dalam bahawa lintah bagus untuk perubatan ahli bedah plastik ketika kesesakan vena kulit dan penutup otot menjadi masalah. Lintah diperlakukan dengan cara yang sama seperti produk darah dan digunakan semula hanya pada pesakit yang sama. Perubatan menggunakan lintah juga meliputi rawatan mata hitam, dan hirudin digunakan dalam perubatan peradangan telinga bagian tengah. Hirudin juga sedang dikembangkan untuk digunakan eksperimental sebagai antikoagulan sistemik, dan mungkin terbukti bermanfaat dalam turun sampel darah invitro.

bahan kimia

Penyelidikan yang paling umum tentang kemusnahan lintah .tetapi ada sejumlah besar dicuba dan diuji, terbukti lintah akan mati jika terkena alkohol,antiseptik dettol,garam,tembakau,dll

Luka

Kehadiran hirudin dalam luka selepas gigitan lintah boleh menyebabkan mengalir terus selama beberapa jam. Meskipun tidak selesa, kehilangan darah tidak signifikan.. Dalam menggunakan lintah ini dipantau dan ditangani oleh penggunaan antibiotik yang sesuai. Ada juga mungkin tertunda kerengsaan dan gatal-gatal selepas menggigit. Lintah boleh menularkan penyakit? Tidak ada bukti yang menunjukkan bahawa yang lintah lakukan. Kehadiran trypanosomes, (parasit malaria), dalam usus lintah tanpa rahang telah dirakam, tetapi lintah rahang tidak muncul untuk host. Alergi terhadap gigitan lintah telah dilaporkan. Perubatan pendapat harus dicari, bergantung pada beratnya reaksi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan