Isnin, 12 April 2010

sedikit mengenai latar belakang lintah



Artikel ini adalah tentang haiwan invertebrata (ada yang menghisap darah, yang lain tidak). Untuk kegunaan lain dari istilah Lintah.

Lintah

Gambar: Lintah hirudinaria menillensis
Pengelasan saintifik
Kerajaan: Animalia
Filum: Annelida
Kelas: Clitellata
Subkelas: Hirudenia
Orgin: Malaysia

Lintah adalah Annelida terdiri daripada subclass hirudenia. Ada air tawar, lintah darat dan laut. Seperti kerabat dekat mereka, Oligochaeta, mereka berkongsi kehadiran sebuah clitellum. Seperti cacing tanah, lintah adalah khunsa. Lintah ubat, Hirudo medicinalis yang berasal dari Eropah, dan hirudinaria menillensis yang telah digunakan untuk klinikal pebekaman darah selama ribuan tahun.

Semua spesies lintah adalah karnivor. Beberapa predator, memakan pelbagai invertebrata seperti cacing, siput, larva serangga, krustasea, sementara sangat sedikit sanguivorous ectoparasitic (parasit haemophagic) atau lintah menghisap darah, memakan darah vertebrata seperti amfibia, reptilia , burung air, ikan, dan mamalia (termasuk manusia). Sanguivorous (Haemophagic) lintah melekat pada mangsa mereka dan menghisap, di mana lintah jatuh untuk mencerna makanan darah mereka (ini mungkin memerlukan beberapa minggu atau bulan). Pemangsa paling penting pada lintah adalah burung air, ikan, serangga air, lobster dan lintah lain khusus untuk pemangsaan pada lintah.

Lintah Tubuh terdiri daripada 32 metameres pasca-oral (segmen tubuh benar) dan dua segmen bukan-metameric pra-oral, prostomium dan peristomium. Tubuh terdiri daripada lima daerah secara umum diakui, kepala (2 pra-oral dan 4 segmen postoral), daerah trachelosome (6 segmen), urosome (12 segmen), dubur (3 segmen), dan pengisap ekor (7 segmen). Mereka semua mempunyai anterior(anal atau ekor) posterior terbentuk daripada tujuh segmen terakhir dari tubuh mereka. Para pengisap oral mengandungi mulut dan digunakan untuk disambungkan ke host untuk makan. Mereka menggunakan kombinasi dari lendir dan suction (yang disebabkan oleh otot-otot konsentris di penghisap). Lintah air liur mengandungi beberapa sebatian termasuk hialuronidase (meningkatkan kelembabpan kulit mangsa, suatu sebatian histamin atau vasodilator (melebarkan pembuluh darah), sebuah antikoagulan (mengelakkan pembekuan darah) dan mungkin ubat bius.

harus anda ketahui bahawa lintah malaysia bukannya dari spises hirudo medicinalis tetapi hirudinaria manillensis kedua-duanya dari kumpulan hirudin.hanya kedua jenis ini saja di gunakan dalam perubatan.bezanya hirudo medicinalis ia terdapat di eropah sahaja,saiznya kecil dan semakin pupus.hirudinaria manillensis ini atau buffolo leech(lintah kerbau)yang jenis suka melekat pada kerbau.mempunyai 4 hidung dan 5 pasang mata dan deria yang amat baik.

Asal

Lintah dipercayai telah berevolusi dari Oligochaeta, sebahagian besar yang memakan detritus. Namun, beberapa spesies dalam Lumbriculidae adalah predaceous dan mempunyai adaptasi mirip dengan lintah.
Taksonomi

lintah, dari subclass hirudinea, dengan penghisap baik anterior dan posterior, dibahagikan kepada dua kumpulan:

1. Rhynchobdellae: "tanpa rahang" lintah, bersenjata dengan belalai jerami seperti menusuk otot organ dalam selubung ditarik. The Rhychobdellae terdiri daripada dua keluarga: The Glossiphoniidae dan Piscicolidae (memiliki tubuh silindris dan, biasanya berbentuk loceng, pengisap anterior). The Glossiphoniidae hidup di habitat air tawar dan Pisciolidae ditemui di habitat air laut.

2. Arhychobdellids: Lintah yang kekurangan belalai dan yang mungkin atau mungkin tidak mempunyai rahang bersenjata dengan gigi. Arhychobdellids dibahagikan menjadi dua arahan: Gnathobdellae dan Pharyngobdellae

1. Gnathobdellae: Dalam susunan "rahang" lintah, bersenjata dengan gigi, dijumpai ATAS lintah klasik: perubatan Eropah (pengisap darah) lintah, Hirudo medicinalis. Ia memiliki 3 rahang besar dipenuhi dengan beratus-ratus gigi kecil tajam. Tanda hirisan kiri pada kulit oleh lintah perubatan Eropah Y terbalik di dalam bulatan: lambang Mercedes Benz. Dalam urutan ini, keluarga Hirudin dicirikan oleh lintah air dan Haemadipsidae keluarga oleh lintah darat.

2. Pharyngobdellae: cacing ini disebut-lintah air tawar atau terdiri daripada lintah amfibia yang telah kehilangan kemampuan untuk menembusi rangkaian host dan menghisap darah. Mereka karnivor dan dilengkapi dengan mulut, relatif besar rompong, untuk menelan cacing atau larva serangga, yang menelan keseluruhan.

Para Pharyngobdellae mempunyai enam hingga lapan pasang mata, berbanding dengan lima pasang di lintah gnathobdelliform, dan termasuk tiga keluarga yang berkaitan. Para Erpobdellidae adalah beberapa spesies dari habitat air tawar.

Penggunaan Hirudo medicinalis dalam perubatan

lintah yang telah lama digunakan dalam perubatan, meskipun saat ini penggunaannya terutama terbatas pada prosedur reattachment, bukan penggunaan perubatan luas di masa lalu. Lintah pernah begitu diketahui digunakan bahawa doktor popular disebut lintah. Di Jerman, lāhhi (etymon dari lintah) bermaksud "doktor".

air liur lintah mengandungi sejumlah sebatian yang membantu dalam makanannya. Sebuah anestesi menyekat rasa sakit dirasakan oleh mangsa (dan dengan demikian mengurangkan peluang mangsa cuba melepaskan lintah itu). vasodilator menyebabkan pembuluh darah di berhampiran lintah untuk menjadi membesar, dan dengan demikian memberi lintah dengan bekalan yang lebih baik.

Terakhir, air liur lintah mengandungi hirudin disebut peptida, yang merupakan antikoagulan yang sangat berkesan. Keperluan lintah ini untuk mencegah pembekuan darah (yang akan menghalang makanannya) dari pembentukan dalam luka dicipta oleh mulut nya. cara ini sukar dicapai dengan menggunakan teknik perubatan lain, dan alasan inilah lintah kembali ke amalan klinikal dalam 25 tahun yang lalu. Jumlah kecil hirudin dari lintah membuatnya tidak sesuai untuk dituai untuk kegunaan perubatan yang lebih umum, jadi hirudin (atau kimia yang berkaitan) saintis telah menggunakan teknologi DNA rekombinan-.

Anatomi ubat lintah

Anatomi lintah ubat mungkin kelihatan mudah, namun butiran lebih lanjut yang ditemui melebihi tahap makro. Luaran, lintah ubat cenderung memiliki design bergaris coklat dan merah pada latar belakang berwarna minyak zaitun. Organisma ini memiliki dua penghisap, satu di setiap akhir, yang disebut penghisap anterior dan posterior. posterior ini terutama digunakan untuk leverage sedangkan penghisap anterior, yang terdiri daripada rahang dan gigi, adalah tempat makan. lintah mempunyai tiga rahang yang kelihatan seperti gergaji kecil, dan di antaranya sekitar 100 gigi tajam digunakan untuk memotong kulit mangsa.

pembiakan

Lintah adalah hermafrodit, yang bererti mereka adalah organisma yang mempunyai keduanya betina, ovari, dan jantan, penis, organ pembiakkan seksual.

spesies lintah belajar melakukan exopeptidases usus menghasilkan endogen yang boleh membatalkan hubungan asid amino, dari unwinding secara berperingkat dan polimer protein merendahkan. Namun, unzip protein boleh mula dari baik amino (ekor) atau Karboksil (kepala) terminal-akhir molekul protein. Kebetulan bahawa exopeptidase lintah (arylamidases), mungkin dibantu oleh protease dari bakteria endosymbiotic dalam usus, bermula dari ekor atau protein amino, perlahan tapi progresif menghapuskan beratus-ratus terminal individu asid amino untuk resynthesis menjadi protein. Sejak lintah endopeptidases kurangnya, mekanisme pencernaan protein tidak dapat mengikut urutan yang sama seperti dalam semua haiwan lain di mana exopeptidases bertindak secara berurutan pada peptida yang dihasilkan oleh tindakan endopeptidases.

Defisiensi enzim pencernaan (kecuali exopeptidases) tetapi lebih penting lagi kekurangan vitamin B kompleks contohnya, dalam lintah dikompensasikan dengan enzim dan vitamin yang dihasilkan oleh mikroflora endosymbiotic. Dalam Hrudo medicinalis faktor-faktor tambahan yang dihasilkan oleh hubungan simbiotik wajib dengan spesies bakteria tunggal, Aeromonas hydrophila, yang menjaga diri dalam kultur baik dengan mengeluarkan sebuah dikenali antibiotik untuk ubat sejak abad ke-19, jauh sebelum penemuan Fleming 1929 penisilin. lintah pengisap darah seperti E.punctata adalah tiga simbion bakteria, Pseudomonas sp, Aeromonas sp, dan Klebsiella sp (pengeluar lendir).

Kesan daripada gigitan lintah

Tidak banyak yang boleh dilakukan untuk mengelakkan gigitan lintah di luar rumah. Ada sedikit bukti yang menyokong setiap repellant-lintah (tidak seperti bukti kuat yang menyokong terhadap serangga menggigit). Langkah paling efektif adalah untuk mengekspos kulit yang terbuka, sebaiknya dengan memakai pelindung kaki.

Jika gigitan lintah, itu harus dihapuskan dan luka dibersihkan.jangan menarik lintah itu kerana giginya akan tertinggal dalam luka, penyembuhan mungkin menggambil masa. Jangan letakkan garam atau di sapu dengan tembakau, lintah akan memuntahkan darah kembali ke luka itu, mungkin jangkitan bakteria akan terjadi. Sebaliknya, hanya mengeluarkan kepala dari tempat gigitan dengan kuku akan melepaskan lintah itu. Alternatif lain adalah dengan membiarkan lintah makan sampai penuh, selepas itu akan menurunkan sendirinya sendiri

Ada sedikit bukti jangkitan penyakit melalui gigitan lintah. Lintah yang membawa parasit dalam saluran pencernaan mereka, tetapi tidak dapat bertahan hidup pada manusia pada tahap ini dalam kitaran hidup mereka dan sehingga kini tidak menjadi ancaman. Jika luka dibersihkan, ada sedikit risiko jangkitan (seperti dengan luka kecil yang lain). Lukanya tidak boleh terguris kerana hal ini dapat memperkenalkan jangkitan lain.

Rujukan

* Davies, Ronald, W. dan Fredric Govedich R.. 2001. Annelida: Euhirudinea dan Acanthobdellidae. Dalam: Ekologi dan Klasifikasi Interverbrat Air Tawar Amerika Utara. James H. Thorp dan Alan Covich P. (eds) Academic Press., San Diego

* Sawyer, Roy T. 1986. Lintah Biologi dan Perilaku. Vol 1-2.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan