Isnin, 19 April 2010

kehidupan lintah dan analysis


kehidupan lintah dan analysis

Pengenalan

Lintah dikelaskan sebagai Annelida, atau cacing bersegmen. Mereka berkaitan dengan cacing tanah dan berkongsi banyak sifat. Kedua-dua lintah dan cacing tanah adalah hermafrodit (satu badan 2 jantina untuk pembiakan). Selain itu, keduanya memiliki organ yang disebut clitellum bentuk kokon untuk melindungi telur dengan cara membuihkan disebut embrio. Cacing tanah menggunakan setae ( bulu kecil) di sepanjang sisi tubuh mereka untuk bergerak dan liang di dalam tanah. Kebanyakan lintah penghisap memanfaatkan setiap akhir tubuh untuk bergerak atau terikat pada mangsa atau pesakit. Cacing tanah memiliki tubuh dengan serangkaian cincin yang berhubung disebut annuli. Segmen dipisahkan di dalam tubuh cacing dengan dinding tipis.

Lintah mempunyai 32 segmen tanpa mengira usia mereka. Setiap segmen mempunyai 3-5 annuli. Lintah tidak memiliki dinding dalaman memisahkan segmen nya, yang membolehkan mereka untuk menyimpan sejumlah besar darah. di badan lintah sensitif terhadap air / gerakan tanah / getaran. Eyespots atau ocelli adalah sel yang sensitif terhadap cahaya ditemui di semua bahagian lintah itu. Lintah sangat sensitif terhadap cahaya dan bayangan yang melalui di atas mereka. Mata lintah hanya dijumpai di kepala lintah dan terdiri dari kumpulan ocelli. Ada sel-sel lain pada lintah yang cukup sensitif untuk mengesan jumlah kecil bahkan bahan seperti kulit, minyak dan darah.

Peraturan-peraturan

Mengenali lintah anda:
(Pastikan agar lintah anda berehat selepas membuat percubaan eksperimen)

1. isi air sebanyak 3/4 Pilih lintah dari balang "lintah". tag nama lintah anda. Tempatkan lintah dalam balang /akurium. Amati pergerakan lintah dan nota. Apakah lintah bergerak dengan cara tertentu? Lihatlah pada kedua sisi bahagian belakang dan perut dari lintah itu. Diagram lintah anda secara terperinci dan Identifikasi-label akhir anterior dan posterior dari lintah anda. Anda ringkaskan Penemuan itu

2. Mengira segmen pada lintah itu. Berapa banyak segmen tidak lintah anda miliki? Gunakan kaca pembesar untuk melihat struktur lintah lebih dekat. Cari dan label Clitellum. Apa tujuan dari Clitellum?

3. Cari organ atau kawasan organ-organ ini dalam lintah itu. kawasan ini tidak mudah di lihat. label reseptor segmen ocelli, dan mata.

Lintah dan Lampu:

1. Tempat lintah anda dalam balang dengan air kedalaman 600ml. Biarkan lintah itu tidak di ganggu selama 5 minit di bilik yang cukup terang.

2. masukkan tangan anda di atas bekas sehingga bayangan jatuh pada lintah itu. perhatikan dan catatkan segala tindakkan lintah anda itu

Lintah dan Pengesanan Bau:

1. buangkan air bersih 600ml tadi sehingga kosong dan tandakan jari anda di salah satu sisi bahagian dalam bekas. Pastikan bahawa hanya terlihat satu bekas jari anda.

2. Tanda kawasan bekas jari anda di bahagian luar dengan melingkari dengan pensil.

3. Tambahkan air bersih semula.perhatikan lintah anda dengan cermat. lihat lah lintah anda cuba mengesan bau? catatkan semua pergerakkan lintah anda.

4. Sekarang cuba tambah beberapa titis pati cair daging lembu ke balang 600ml berisi air, dan lintah anda. Berapa titis yang diperlukan untuk merangsang lintah itu? Rakam maklumat.

5. Sekarang cuba tambah beberapa titis cuka ke 600ml gelas berisi air, dan lintah anda. Berapa titis yang diperlukan untuk merangsang lintah itu? Rakam maklumat.

6. Sekarang cuba tambah beberapa titis merah pewarna makanan ke gelas 600ml berisi air dan lintah anda. Berapa titis yang diperlukan untuk merangsang lintah itu? Rakam maklumat.

Lintah dan Getaran:

1. letakkan lintah anda ke dalam gelas 600ml berisi air, Biarkan lintah itu dan jangan ganggu selama 5 minit. Gunakan pembaris plastik atau lidah depressor untuk gerakkan permukaan air. perhatikan betul-betul dan catitkan tindakan lintah itu. bahagian apa yang lintah itu mahu menerima gerakan air? Kenapa lintah mempunyai organ yang sensitif terhadap getaran air?

Pengamatan / Records
mencatat hasil pengamatan anda / ringkasan dan jawapan atas pertanyaan dalam prosedur pada lembar kertas berasingan.

Mengenal lintah anda:

* Lintah Adakah bergerak dengan cara tertentu?
* Berapa banyak segmen tidak lintah anda miliki?
* Apakah tujuan dari Clitellum?

Lintah dan Lampu:

* Tidak ada soalan di bahagian ini.

Lintah dan Pengesanan Bau:

* Apakah struktur pada lintah itu terlibat dengan mengesan bau?
* Berapa titis cuka yang diperlukan untuk merangsang lintah itu?
* Berapa banyak titis pewarna makanan merah yang diperlukan untuk merangsang lintah itu?

Lintah dan Getaran:

Bahagian apa dari * lintah itu mahu menerima gerakan air?
* Kenapa lintah mempunyai organ yang sensitif terhadap getaran air?

Kesimpulan / Analisis
(sila beri jawapan berikut ini dalam sehelai kertas berasingan)

1. Apa keunggulan adaptif terhadap tanggapan lintah 'untuk cahaya, bau, dan getaran?
2. Apakah keperluan anterior, posterior, dorsal, dan perut?
3. Apa yang membuat anda menyukai tentang lintah?
4. Pada tahun 1884 saintis mendapati antikoagulan lintah yang sangat kuat, hirudin, dalam kelenjar air liur dari lintah-Hirudo medicinalis . Mengapa anda fikir lintah ini mengandungi hirudin?
5. Grafik zat yang digunakan dalam pengesanan bau dan berapa titis setiap bahan yang diperlukan untuk merangsang lintah itu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan