Jumaat, 30 April 2010

Lintah Perubatan episod 1

Terapi Lintah Semula Jadi

Terapi lintah semula jadi iaitu, penggunaan sebenar lintah-lintah secara langsung pada kulit, dipercayai sebagai satu rawatan berkesan untuk trombosis dan sindrom-sindrom koronari lain dan lintah juga merawat tekanan darah tinggi. Lintah yang menghisap darah akan turut melepaskan enzim hirudin yang bertindak sebagai agen penganti kental, ia boleh menyebabkan hypovolemic iaitu kecairan darah yang akan mengurangkan tekanan aliran darah pada dinding-dinding urat darah itu, oleh itu membawa kepada pengurangan dalam tekanan darah. Terdapat rawatan-rawatan lain yang berkesan untuk pengurangan tekanan darah, seperti antihipertension dadah, terapi lintah adalah kini kebanyakannya dianggap seperti satu adjuvan terapi dari satu rawatan barisan pertama yang sebenar.

Terapi Lintah

Terapi lintah kini banyak di gunakan dalam bidang perubatan di mana kadang kala ia digunakan untuk penyakit koronari jantung, di mana atheromatous plak-plak terkumpul di dalam dinding-dinding arteri yang menyediakan bekalan darah untuk otot jantung.
Terapi lintah boleh digunakan bagi merawat penyakit jantung iskemia, di mana bekalan darah ke jantung adalah kurang. Untuk keadaan ini, lintah-lintah akan di fokuskan pada titik bekam di kawasan tertentu. Sesi pertama hanya 2 hingga 3 ekor lintah di gunakan tetapi untuk sesi seterusnya, sebanyak 12 ekor lintah boleh digunakan. Terapi perlulah di jalankan 3 kali seminggu sebolehnya.. dan ia bergantung kepada tahap penyakit pesakit itu sendiri..
Bagi penyakit kardiovaskular, paling minimum tiga hingga 4 ekor lintah akan di gunakan keatas kawasan-kawasan titik bekam tertentu bagi sesi pertama. Selepas itu, 14 ekor lintah boleh di aplikasikan. Rawatan ini biasanya memerlukan 3 kali rawatan seminggu bergantung kepada tahap penyakit pesakit itu sendiri. Untuk penyakit jantung vaskular, lintah-lintah akan di fokuskan pada titik bekam di kawasan tertentu dua kali seminggu. Rawatan ini biasanya memerlukan sehingga minimum 12 sesi terapi. Terapi lintah sangat berkesan kepada penyakit ini termasuklah penyakit tekanan darah tinggi di sebabkan keupayaannya melegakan aliran darah kita. Bila seekor lintah di aplikasikan di suatu kawasan tertentu, aliran darah di kawasan itu akan meningkat dan membuatkan peredaran darah menjadi lebih baik....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan