Khamis, 15 April 2010

Lintah.. Perubatan..Kesihatan

Perubatan & Kesihatan

Hirudin: Sebuah antikoagulan ("bloodthinner"). Hirudin adalah prinsip aktif dalam sekresi air liur lintah. Nama Hirudin dari Hirudo medicinalis, nama ubat lintah. Pada tahun 1884 John Haycraft di Strasbourg mendapati bahawa lintah mengandungi bahan dengan sifat antikoagulan. Ini antikoagulan dalam air liur lintah diasingkan pada tahun 1950-an dan dijumpai menjadi antithrombin (suatu inhibitor trombin). Struktur kimia utama Hirudin ditentukan dalam 1976. ubat antikoagulan desirudin dan lepirudin (nama jenama: Refludan) secara genetik bentuk rekombinan dari Hirudin.

Antikoagulan: Setiap agen yang digunakan untuk mencegah pembentukan gumpalan darah. Antikoagulan memiliki berbagai macam kegunaan. Beberapa digunakan untuk profilaksis (pencegahan) atau untuk rawatan gangguan tromboemboli. Thrombi adalah gumpalan. Emboli adalah pembekuan yang membebaskan, perjalanan melalui aliran darah, dan mengajukan dalamnya. Ubat antikoagulan yang digunakan untuk keperluan klinikal termasuk:

* Intravena Heparin - yang bertindak dengan mematikan trombin dan faktor pembekuan beberapa lain yang perlu untuk membentuk suatu gumpalan;
* Oral antikoagulan seperti warfarin dan dicumarol - yang bertindak dengan menghalang pengeluaran faktor hati itu bergantung vitamin K penting untuk pembekuan.

penyelesaian antikoagulan juga digunakan untuk pemuliharaan turun darah disimpan dan bahagian darah. Antikoagulan ini termasuk Heparin dan asid sitrik dextrose (biasa disebut ACD). Antikoagulan juga digunakan untuk menyimpan spesimen makmal darah dari pembekuan. Agen ini termasuk Heparin tidak hanya tetapi juga beberapa agen yang membuat ion kalsium tidak sedia untuk proses pembekuan dan mencegah terbentuknya gumpalan; agen ini termasuk asid ethylenediaminetetraacetic (biasa disebut EDTA), sitrat, oksalat dan fluoride.

Malangnya, seperti yang ada antikoagulan warfarin akan memberikan effects. dua sisi efek sampingan yang paling serius adalah perdarahan dan Nekrosis (gangren) dari kulit. Pendarahan boleh berlaku dalam organ atau jaringan. Perdarahan di sekitar otak boleh menyebabkan sakit kepala parah dan kelumpuhan. Perdarahan pada sendi boleh menyebabkan sakit sendi dan bengkak. Pendarahan di perut atau usus boleh menyebabkan kelemahan, jatuh tak sedar, muntah darah, atau bahan serbuk kopi. Pendarahan pada ginjal boleh menyebabkan sakit punggung dan darah di urin. efek sampingan lain termasuk kaki sakit, gatal, rambut gugur, kembung, diare, dan ikterus (warna kuning mata dan kulit). Tanda-tanda dos meliputi perdarahan gusi, memar, mimisan, perdarahan menstruasi berat, dan perdarahan dari luka lama.

Dengan demikian, penyelesaian bersepadu dari-Hirudin akan membahas tentang perubatan dan kesihatan seperti yang dinyatakan di atas dengan teknologi miliknya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan