Rabu, 21 April 2010

Fakta Lintah


Pada hari ini, lebih dari 650 spesies lintah dikenal pasti secara saintifik. Hampir semua dari kita merasa geli bila bercakap mengenai lintah. Tapi, apayang mengejutkan semua orang, makhluk menyeramkan ini digunakan secara meluas untuk tujuan perubatan. Dalam beberapa dekad ini, populariti lintah untuk kegunaan perubatan telah meningkat secara sinifikan. Jadi, apa yang membuatkan lintah perubatan ini penting? Apa yang menarik fakta lintah? lihat ke bawah untuk memahami fakta menakjubkan tentang lintah.

Fakta Menarik tentang Lintah

Sebelum melalui fakta lintah, mari kita cuba untuk mengenalpasti ciri-ciri fizikal lintah. Lintah ada bermacam-macam warna seperti hijau, coklat atau hitam dan berbadan bersegmen (34 segmen). Lintah mempunyai penghisap khas di kedua-dua hujungnya. Dalam sebahagian besar spesies, mulut menyembunyikan tiga rahang, masing-masing rahangnya dilengkapi dengan ratusan gigi kecil. Lintah berpindah dari satu tempat ke tempat lain dengan berjalan secara mengesot.

Lintah Klasifikasi:

Kerana tubuh mereka bersegmen, lintah dikumpulkan dalam filum Annelida, sehingga filum berkongsi dengan cacing tanah dan lugworms. Kelas lintah adalah Hirudinea, yang ditugaskan kerana kehadiran hirudin dalam cairan air liur lintah. di malaysia jenis hirudinea memang jarang kita temui dan amat sukar berbanding lintah Hirudinaria menillensis.(spiesis lintah kerbau, sawah, bendang) ada yang mengatakan lintah gunung dan bermacam-macam nama lagi, ia boleh juga merawat sama seperti hirundinea.

Lintah Habitat:

Lintah memilih untuk tinggal di kawasan iklim panas. Anda boleh menemui mereka di bawah batu, di kawasan paya atau di tasik cetek dan sungai. mereka juga dijumpai melekat pada batang pohon dan sampah hutan tebal. ada juga lintah yang hidup di laut dan laut.

Lintah Diet:

Sesetengah spesies lintah adalah parasit penghisap darah, melampirkan diri mereka sendiri dan makan dengan darah burung, binatang dan manusia. Anda juga boleh mencari lintah yang makan pada tumbuh-tumbuhan yang hampir busuk untuk di makan. Banyak predator yang menelan cacing tanah, Lintah hidup dan makan pada ikan laut kecil dan cacing lain.

Lintah Adaptasi:

Tidak seperti Annelida lain, lintah boleh menetrulkan peratusan yang sangat rendah oksigen. Beberapa jenis lintah dikenali boleh bertahan hidup bahkan ketika mereka terkena pencemaran kimia. Fakta lain lintah yang menarik adalah bahawa mereka boleh hidup bahkan setelah kehilangan sembilan peratus dari berat keseluruhan tubuh mereka.

Lintah dalam Perubatan:

Ini kerana hirudin, zat antikolegen yang hadir dalam air liur lintah yang begitu terkenal dari segi Perubatan yang melibatkan penggunaan lintah secara kolektif disebut sebagai sebuah hirudotherapy. Hampir semua jenis lintah boleh digunakan untuk pebekaman darah, kaedah mengambarkan darah dari pesakit. Namun demikian, lintah yang paling popular digunakan adalah Hirudo medicinalis, lintah yang biasa dikenali sebagai ubat Eropah.

Sebelumnya, dalam abad pertengahan dan tempoh moden awal, lintah sering digunakan untuk pembekaman darah. Saat ini, lintah ini digunakan untuk merangsang aliran darah (khususnya di jari, telinga dan kelopak mata), mengurangkan pembekuan darah dan juga, untuk mendapatkan bantuan daripada tekanan vena. Pentingnya terapi lintah yang stabil dan perjalanan aliran darah lancar selepas mengasingkan darah kotor mereka dari kulit. Namun demikian, ada juga kesan sampingan dari hirudotherapy seperti reaksi alergi, luka pada dalaman kulit dan pendarahan berlebih.

gigitan lintah:

Lintah adalah penghisap darah paling rakus; sekali melekat pada kulit manusia, ia mula makan pada darah. Bagaimana lintah melekat pada kulit? Hal ini terjadi pada siapa saja suka memancing di tasik, atau trekking di hutan. cara-cara untuk menghapuskan lintah menggunakan garam, sabun, tembakau, dettol atau air liur manusia. Anda juga boleh membakar lintah atau merokok. Namun, cara terbaik adalah dengan memegang dengan betul dan melepaskan lintah dengan cara yang betul.jangan cuba menarik mulut lintah,kemungkinan gigi lintah akan tertanggal ke dalam kulit dan boleh menyebabkan luka lambat kering

Fakta Singkat tentang Lintah

  • lintah terbesar yang tercatat sekitar 16 inci panjang. Pada rata-rata, saiz lintah adalah antara 7 - 80 mm.
  • Seperti cacing tanah, lintah adalah hermafrodit, yang bermaksud bahawa lintah mempunyai jantina iaitu satu badan dua jantina.
  • Gigitan Lintah tidak menimbulkan rasa sakit, yang disebabkan oleh bius hadir dalam cecair air liur lintah.
  • Lintah mempunyai kemampuan untuk menyimpan darah dalam jumlah besar (sekitar 5 kali berat badan mereka).
  • Banyak spesies lintah boleh bertahan selama satu tahun selepas makan darah. Mereka menggunakan makanan untuk meneruskan kehidupan dalam jangka yang agak lama
  • Beberapa spesies (misalnya Hirudo) meletakkan anak-anak mereka dalam kepompong, sementara yang lain (seperti lintah Amazon) menjaga bayi mereka (sebanyak 300 ekor) dalam perut.

Dengan fakta lintah, saya berharap anda telah memahami maklumat tentang Annelida. Tidak diragukan lagi, perternakkan lintah komersial telah menjadi industri ini berkembang pesat kebelakangan ini dengan meningkatnya minat lintah untuk tujuan perubatan. Tapi, itu harus diingat bahawa lintah Hirudo termasuk dalam senarai kepupusan di tahap serius.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan