Isnin, 19 April 2010

Lintah jenis Annelida dan Hirudinea

Ini adalah lintah, dan di anggap kelas Annelida paling maju. Mereka berbeza dari dua Kelas lain ada dua ciri penting. Segmen pada kedua hujung telah diubahsuai untuk membentuk penghisap lampiran di sekitar mulut dan lain (biasanya jauh lebih kecil) pada bahagian belakang. Para penghisap sekitar mulut biasanya lebih kecil. tubuh mereka berfungsi sebagai rangka hidrostatik tunggal sebagai bahagian dalaman, atau septa, telah hilang. Juga mereka tidak memiliki Chaetae. Lintah adalah haiwan yang air tawar, tetapi sebahagian dari laut dan darat beberapa spiesis tertentu.

saiz lintah berbagai ukuran 1-30 cm panjang, tapi sebahagian besar antara 2 - panjang 5cm. Terpanjang adalah Giant Amazon lintah, Haementeria ghiliana. Seperti Oligochaeta mereka hermaprodit, tapi clitellum mereka hanya muncul semasa musim mengawan. Pertukaran gas berlaku melalui kulit, kecuali untuk beberapa lintah ikan dengan insang. Mereka dapat memiliki sejumlah mata hitam kecil.

Lintah mempunyai gerakan beralunan, juga sangat cantik bila berenang, lintah meratakan tubuhnya menjadi bentuk seperti pita dan menggalakkan diri ke depan dalam serangkaian undulations menegak. Kebanyakan lintah penghantar fluida. Menghisap darah, lintah minum darah sebanyak yang mereka dapat dari korban-korban mereka. darah ini disimpan di dalam tangki khusus di sisi mereka kemudian usus dan dicerna. Kebanyakan boleh mengambil 3 kali berat badan mereka sendiri dalam satu kali makan. Lintah ini membolehkan untuk bertahan hidup masa yang lama tanpa makanan. lintah mempunyai dua otak - satu di akhir kepala dan yang lainnya di hujung ekor.
lintah Air Tawar melampirkan mangsa mereka cukup lama untuk memiliki satu makan darah. Telur yang diletakkan di dalam kelompok di dalam kepompong atau kapsul melekat pada benda padat, atau dibawa sekeliling di bahagian bawah lintah pra dewasa, bergantung pada spesies.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan