Rabu, 21 April 2010

LIntah berasal dan bagaimana ia berkerja

Lintah

Lintah adalah penghisap darah yang telah digunakan dalam perubatan selama 2500 tahun yang lalu. Pada zaman kuno dan abad pertengahan dipercayai bahawa ketidakseimbangan dalam proses cairan tubuh tertentu yang disebabkan penyakit. pebekaman lintah digunakan salah satu kaedah yang digunakan untuk mengembalikan keseimbangan dan membawa kesihatan yang baik. Lintah yang dianggap mampu menyembuhkan berbagai keadaan penyakit termasuk sakit kepala, masalah otak, obesitis, buasir gangguan mata, dan penyakit mental, dan digunakan sehingga tahun 1960.

Penggunaan lintah hari ini

Antara 1960 dan 1980 penggunaan lintah untuk pebekaman darah menurun secara ketara. Dalam 1980 dalam penggunaan lintah untuk tujuan terapeutic lain muncul kembali dengan kedatangan bedah plastik dan rekonstruktif. Salah satu masalah terbesar dengan jenis pembekuan darah yang menghentikan aliran darah segar antara rangkaian lama dan baru. Lintah menghasilkan zat yang mengatasi masalah ini. Lintah telah digunakan untuk mengembalikan peredaran darah pencantuman atau rangkaian luka parah. Amalan menggunakan lintah dalam dunia perubatan sekarang dikenali sebagai hirudotherapy.

Hirudotherapy digunakan terutamanya dalam trauma dan bedah plastik dan rekonstruksi untuk menyelamatkan flaps rangkaian dan pencantuman kulit oleh kongesti vena. Doktor berperanan mencari keadaan-keadaan atau cara di mana amalan tertentu mempunyai peranan untuk sebarang kes. Ini termasuk:

* Herpes zoster (herpes zoster)
* Bisul dan abses
* Vena kongesti
* Jangkitan telinga
* Sinusitis
* Tonsillary abcess
* Trombosis (bekuan darah)
* Thrombophlebitis
* Hipertension
* Hipertiroidisme
* Osteoarthritis
* Kolestrol
* Orkitis

Lintah berasal dan bagaimana cara kerjanya?

Lintah terutama ditemui di tasik air tawar, kolam atau sungai. kebiasaan lintah akan menyerang di tepi tebing akan memenuhi di sepanjang tebing.mangsa membiarkan lintah melekatkan diri ke kaki mereka. Masalah dengan lintah yang mereka bawa di usus lintah ada bakteria Aeromonas hydrophilia, yang boleh dihantar ke pesakit selama terapi dan menyebabkan pneumonia, septicaemia atau gastroenteritis.

lintah untuk kegunaan perubatan dibawa makmal dalam keadaan steril untuk mengurangkan infeksi sekunder pada pesakit. Ada 2 jenis terapi lintah, Hirudo medicinalis (lintah perubatan Eropah) dan hirudo michaelseni.

Lintah bekerja dengan melekatkan diri kepada pesakit dengan cara 2 mereka pengisap (terletak di salah satu hujung tubuh mereka). Salah satu pengisap mengelilingi mulut lintah, yang mengandungi 3 set rahang yang menggigit melalui kulit pesakit, membuat hirisan berbentuk Y. Seperti lintah menghisap mereka melepaskan bahan kimia tertentu melalui air liur mereka yang memberikan manfaat terapeutic utama hirudotherapy.

* Antikoagulan enzim - lintah mengeluarkan sebuah hirudin disebut antikoagulan untuk menghentikan darah dari pembekuan. Tindakan ini boleh berlangsung hingga 6 jam selepas lintah tersebut terlepas dari pesakit, dan secara kesan meninggalkan darah yang mengalir.

* Tempatan anaesthetic - numbs ini kawasan yang begitu banyak sehingga pesakit merasa tidak sakit, selain gigitan awal. sekejap terasa di gigit, orang-orang yang digigit oleh lintah tidak menyedari sampai kemudian ketika mereka melihat hirisan berbentuk Y dan titisan darah yang sukar untuk berhenti.

* Vasodilator dan prostaglandin - membantu mengurangkan bengkak.

Proses memberi makan lintah biasanya sekitar 20-40 minit di mana 10-15ml darah dihirup dan ukuran tubuh lintah dapat meningkatkan 8-11 kali saiz asalnya. Setelah lintah sudah penuh akan jatuh sendiri dan mesti di asingkan. Namun lintah perlu dihapuskan dengan alkohol, atau asid sebelum di buang.

Komplikasi hirudotherapy

Kemungkinan komplikasi hirudotherapy meliputi:

* Jangkitan disebabkan oleh bakteria dan mikroorganisme lain yang lintah boleh membawa dan menyalurkan bahawa semua pesakit yang menjalani terapi lintah harus menerima antibiotik spektrum untuk mencegah jangkitan lintah yang berkaitan.

* kehilangan darah - itu perlu dipantau jumlah darah keluar, kerana penurunan jumlah sel darah merah boleh berlaku dalam kes-kes yang jarang berlaku perdarahan berpanjangan.

* Reaksi alergi seperti (gatal).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan