Khamis, 15 April 2010

Dr Keith Moore mengesahkan lintah dan embriologi dalam Quran


Dr Keith Moore C.V dari Wikipedia,

Keith L. Moore adalah profesor Emeritus dalam pembahagian anatomi (jabatan bedah), bekas Ketua anatomi 1974-1984 dan dekan untuk Dalam Sains Kesihatan (Fakulti Perubatan) di University of Toronto, Ontario, Kanada.

Dr Keith MooreDia juga bekerja di King Abdul aziz University di Jeddah, Arab Saudi. Selain itu, ia adalah ahli pengasas American Association of Clinical Anatomi (AACA). Dia adalah Presiden AACA antara tahun 1989 dan 1991.
Ia paling dikenali kerana buku-buku pelajaran pada mata pelajaran dari anatomi dan embriologi manusia.
Dia telah bersama-menulis (dengan profesor Arthur F. Dalley II) klinikal Berorientasi Anatomi, yang merupakan bahasa Inggeris buku teks anatomi yang paling popular di dunia, yang digunakan oleh para saintis, doktor, fisioterapi dan mahasiswa di seluruh dunia. Buku ini sangat popular kerana warna biru''- bahagian dari teks pada latar belakang biru yang menghubungkan konsep-konsep anatomi klasik dunia nyata dalam diagnosis dan rawatan pesakit manusia. Buku ini telah diterjemahkan ke beberapa bahasa. Ia juga turut menulis (dengan pensyarah Anne MR Agur) Essential Klinik Anatomi.

Penghargaan
American Association of Clinical Anatomi diberikan Dr Moore dengan mereka Dimuliakan Members Award (tahun 1994). Pada tahun 2007, Persatuan Ahli Anatomi Amerika diberikan kepadanya dengan Henry pertama Gray distinguished / Elsevier Pendidik Award.

Embriologi dan Al-Quran
Moore telah menulis tentang "rujukan untuk embriologi dalam" Al-Quran, contohnya, dalam sebuah artikel untuk Journal of Islamic Medical Association, Vol. 18, Jan-Jun 1986, hlm. 15-16
Setelah meninjau Dr Moore CV Kami akan membaca artikelnya"Interpretasi Ascientist's rujukan untuk embriologi dalam Al-Quran"

Laporan merujuk pada pembiakan manusia dan pembangunan yang tersebar di seluruh Al-Quran. Hanya baru-baru ini bahawa makna saintifik dari beberapa ayat-ayat ini telah dihargai sepenuhnya. Penangguhan panjang dalam menafsirkan ayat-ayat ini benar terutama disebabkan oleh terjemahan yang tidak tepat dan tafsiran dan dari kurangnya kesedaran pengetahuan saintifik.
Minat penjelasan dari ayat-ayat Al-Quran bukan hal baru. Orang-orang digunakan untuk meminta Nabi Muhammad segala macam pertanyaan tentang makna dari ayat-ayat yang merujuk pada pembiakan manusia. jawapan Rasul itu membentuk dasar dari kesusasteraan Hadis.

Terjemahan dari ayat-ayat dari Al-Quran yang ditafsirkan dalam makalah ini disediakan oleh Syaikh Abdul Majid Zendani, seorang Professor Pengajian Islam di King Abdul aziz University di Jeddah, Arab Saudi.



"Dia membuat anda dalam rahim ibu anda secara berperingkat, satu demi satu, dalam tiga dinding kegelapan." (Quran 36:6)

Kenyataan ini dari Surah 39:6. Kita tidak tahu bila disedari bahawa manusia mengalami perkembangan di dalam rahim (rahim), namun ilustrasi dikenali pertama dari janin di dalam rahim tersebut diambil oleh Leonardo da Vinci pada abad ke-15. Pada abad ke-2 Masihi, Galen menggambarkan plasenta dan membran janin dalam bukunya "Pada Pembentukan Foetus itu." Akibatnya, doktor pada abad ke-7 M kemungkinan besar tahu bahawa embrio manusia berkembang di dalam rahim. Hal ini tidak mungkin bahawa mereka tahu bahawa itu dibangunkan secara berperingkat, walaupun Aristotle telah menggambarkan tahap-tahap perkembangan embrio ayam pada abad ke-4 SM Realisasi bahawa embrio manusia berkembang secara berperingkat tidak dibahas dan diilustrasikan sampai abad ke-15.

Setelah mikroskop ditemui pada abad ke-17 oleh Leeuwenhoek keterangan terbuat dari tahap-tahap awal embrio ayam. peringkatan embrio manusia tidak dijelaskan sehingga abad ke-20. Streeter (1941) mengembangkan sistem pertama pementasan yang kini telah digantikan oleh sistem yang lebih tepat dicadangkan oleh O'Rahilly (1972).

"Tiga dinding kegelapan" boleh merujuk kepada: (1) dinding anterior abdomen, (2) dinding rahim, dan (3) membran amniochorionic (Gamb. 1). Walaupun ada tafsiran lain dari kenyataan ini, salah satu yang disajikan di sini nampaknya yang paling logik dari sudut pandang embrio.

Gambar 1. Gambar bahagian sagital dari perut dan pinggul wanita menunjukkan janin di dalam rahim. The "selubung kegelapan" adalah: (1) dinding anterior abdomen, (2) dinding rahim, dan (3) membran amniochorionic.
"Kemudian Kami jadikan" pati "itu penurunan di tempat berehat." (Quran 23:13)

Kenyataan ini dari Surah 23:13. Penurunan atau nutfah telah ditafsirkan sebagai sperma atau spermatozoon, tetapi tafsiran lebih bermakna akan menjadi zigot yang membelah untuk membentuk blastocyst yang tertanam di dalam rahim ("tempat istirehat"). Penafsiran ini disokong oleh ayat lain di dalam Al-Quran yang menyatakan bahawa "manusia diciptakan dari setitis campuran." Zigot bentuk oleh kesatuan dari campuran sperma dan sel telur ("Penurunan campuran").

"Kemudian Kami membuat turunkan dalam struktur seperti lintah." (Quran 23:14)
Kenyataan ini dari surah 23:14. Perkataan "alaqah" merujuk pada lintah atau pacat. Ini adalah keterangan yang tepat embrio manusia dari 7-24 hari ketika menempel di endometrium uterus, dengan cara yang sama bahawa lintah melekat pada kulit. Sama seperti lintah darah yang berasal dari manusia, embrio manusia berasal dari darah atau desidua endometrium hamil. Sungguh luar biasa berapa banyak embrio dari 23-24 hari menyerupai lintah (Gamb. 2). Seperti tidak ada mikroskop atau kanta sedia pada abad ke-7, doktor tidak akan tahu bahawa embrio manusia punya penampilan seperti lintah. Di bahagian awal minggu ke empat, embrio hanya terlihat dengan mata telanjang kerana lebih kecil daripada biji gandum.


Gambar 2. Atas, sebuah gambar dari embrio manusia 24 hari. Perhatikan penampilan seperti lintah-embrio manusia pada tahap ini. Di bawah ini, sebuah gambar dari lintah atau pacat.

"Maka dari itu struktur seperti lintah, Kami jadikan segumpal untuk di mamah." (Quran 23:14)
Kenyataan ini juga dari Sura 23:14. Perkataan Arab "mudghah" bermaksud " dikunyah atau dikunyah sekaligus." Menjelang akhir minggu ke empat, embrio manusia nampak agak seperti gumpalan mengunyah daging (Gamb. 3). Keputusan paparan dikunyah dari somites yang menyerupai tanda gigi. The somites merupakan awal atau primordia dari vertebrae.




"Kemudian Kami terbuat dari benjolan dikunyah, tulang, dan pakaian tulang dalam daging." (Quran 23:14)

Ini kelanjutan dari Sura 23:14 menunjukkan bahawa dari tahap benjolan dikunyah, tulang dan membentuk otot. Hal ini sesuai dengan perkembangan embrio. Pertama bentuk tulang sebagai model tulang rawan dan kemudian otot-otot (daging) berkembang di sekitar mereka dari mesoderm somatik.


"Lalu Kami dikembangkan dari itu ciptaan lain." (Quran 23:14)


Bahagian selanjutnya dari Sura 23:14 mengimplikasikan bahwa tulang dan otot keputusan dalam pembentukan makhluk lain. Hal ini mungkin merujuk pada embrio manusia-seperti yang terbentuk pada akhir minggu kelapan. Pada tahap ini mempunyai ciri-ciri manusia yang berbeza dan mempunyai primordia dari seluruh organ dalaman dan luaran dan bahagian. Setelah minggu kelapan, embrio manusia dipanggil janin. Ini mungkin merupakan makhluk baru yang ayat ini merujuk.


"Dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan perasaan dan pengertian." (Quran 32:9)


Ini adalah sebahagian daripada Sura 32:9 menunjukkan bahawa indera khusus mendengar, melihat, dan merasakan mengembangkan dalam urutan ini, mana yang benar. The primordia dari telinga dalaman muncul sebelum awal mata, dan otak (halaman pemahaman) berdiferensiasi terkini.


"Lalu dari sepotong daging dikunyah, sebahagian terbentuk dan sebahagian terbentuk." (Quran 22:5)


Ini adalah sebahagian daripada Surah 22:5 nampaknya menunjukkan bahawa embrio terdiri dari dua rangkaian yang berbeza. Misalnya, ketika tulang kartilago dibezakan, rangkaian ikat embrio atau mesenkim di sekitar mereka dibeza-bezakan. Ini kemudian membezakan ke dalam otot dan ligamen melekat pada tulang.


"Dan Kami menyebabkan sesiapa yang Kami kehendaki untuk berehat dalam rahim untuk waktu yang ditentukan." (Quran 22:5)


Bahagian selanjutnya dari Surah 22:5 nampaknya menyiratkan bahawa Allah yang menentukan embrio akan tetap berada di rahim sampai jangka masa. Hal ini juga diketahui bahawa banyak embrio gugur pada bulan pertama pembangunan, dan bahawa hanya sekitar 30% zigot yang terbentuk, berkembang menjadi fetus yang bertahan sampai kelahiran. Ayat ini juga telah ditafsirkan bahawa Allah menentukan apakah embrio akan mengembangkan ke laki-laki atau perempuan.


Penafsiran ayat-ayat dalam Al-Quran merujuk pada pembangunan manusia tidak akan mungkin terjadi pada abad ke 7 AD, atau bahkan seratus tahun lalu. Kita boleh menafsirkan sekarang kerana sains moden Embriologi affords kami pemahaman baru. Tidak diragukan lagi ada ayat-ayat lain dalam Al-Quran yang berkaitan dengan pembangunan manusia yang akan memahami di masa depan sebagai meningkatkan pengetahuan kita.







































































Tiada ulasan:

Catat Ulasan