Khamis, 22 April 2010

Migraine dan Lintah

Jutaan orang menderita berbagai penyakit setiap tahun, pada kenyataannya, sebelas dari seratus dikatakan telah menderita atau sedang menderita sakit kepala migraine. sakit kepala juga dikatakan menjadi salah satu punca utama unproductivity di tempat kerja. Memang, migrain dengan mudah dapat menjadi terjadi kepada seseorang, rasa sakit biasanya begitu teruk kadangkala tidak boleh melakukan apa pun selain mengeluh dan berharap rasa sakit itu akan hilang secepat mungkin. Penyebab migraine masih lagi di kaji selidik oleh ramai pakar seluruh dunia, bagaimanapun migraine disebabkan gangguan yang berasal dari otak atau pembuluh darah yang sempit, secara tak langsung menyebabkan otak kita kekurangan oksigen.

Lintah adalah satu makhluk yang diciptakan oleh allah s.w.t yang mempunyai seribu azimat yang tersembunyi walaupun sebahagian dari kita memandang remeh atau jijik , walaupun mempunyai sejarah pada zaman rasul iaitu ( nabi ayub a.s) namun penerimaan manusia sehingga kini terlalu menjijikan, masih terbukti bahawa lintah makhluk yang boleh membantu! sehingga anda bertanya-tanya mengapa kebanyakan orang membenci lintah.

Ada sebuah teori yang menyatakan migrain disebabkan oleh penggumpalan darah kecil yang terbentuk di jantung, yang kemudian perjalanan ke otak dan pembekuan darah ini mengganggu aliran darah ke otak sehingga menyebabkan gejala migraine seperti sakit kepala, pening hingga menyebabkan mual/muntah. Seperti yang anda sudah tahu, zat yang ditemui pada lintah disebut Hirudin. Zat ini adalah sebuah antikoagulan, menyebabkan darah menjadi lebih cair, sehingga kemungkinan itu ia mengalir lebih mudah dan lebih cepat. Hirudin boleh mencairkan gumpalan kecil yang telah dibentuk dengan menukar fibrinogen menjadi fibrin.

Ini juga diketahui bahawa lintah dapat meningkatkan sirkulasi dalam tubuh, bahkan di kepala, kerana yang menghisap darah hanya cukup untuk mendapatkan aliran darah mengalir. Lintah juga boleh menyebabkan vasodilatasi, yang bermaksud kapal melebar, sehingga menurunkan tekanan pada dinding pembuluh-pembuluh, meningkatkan aliran darah.

peredaran darah baik adalah penting!. kita sering menggunakan ubat-ubat tertentu juga boleh menyebabkan gangguan lain, yang bermaksud pada saat anda sedang sakit, anda mungkin memerlukan dos yang lebih tinggi dan anda mungkin akan tersedar, dos yang berlebihan boleh menjadi racun bagi tubuh anda.

Zat lain dalam air liur lintah yang dikenali hirudin dapat membantu mengurangkan sakit migraine. Jika anda lebih suka menggunakan lintah untuk merawat sakit kepala anda dari mengelakkan menggunakan ubat pil killer maka terapi lintah adalah rawatan alternatif yang terbaik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan