Sabtu, 1 Mei 2010

Lintah Perubatan episod 8


Terapi Lintah dapat membantu merawat penyakit di tiga bahagian telinga seperti, hilang pendengaran secara tiba-tiba, Tinnitus dan Otitis Media.

Hilang pendengaran tiba-tiba…. Keadaan ini boleh berlaku lebih dari suatu tempoh dalam beberapa jam atau beberapa hari dan walaupun terdapat punca yang mungkin berpunca dari masalah vaskular atau masalah sistem imun, punca paling biasa adalah tidak dikenali.
Tinitus adalah sering kali digambarkan sebagai bunyi desiran dalam telinga. Ia boleh disebabkan oleh satu jangkitan, satu penyakit telinga dalam, kesan-kesan sampingan daripada ubat-ubatan atau pendedahan untuk bunyi kuat tiba-tiba dan sangat kuat.

Otitis media atau jangkitan telinga tengah adalah bahagian telinga yang paling biasa bermasalah, tidak sahaja pada kanak-kanak tetapi juga pada orang-orang dewasa. Pertambahan bendalir, keradangan, atau pembengkakan posterior gegendang telinga di sebabkan oleh bakteria atau satu jangkitan virus yang telah berlaku. Ia dikenali selesema dan masalah pernafasan boleh juga mengakibatkan Otitis Media.

Otitis media atau jangkitan telinga tengah dan masalah pendengaran

Otitis Media
Rakyat menderita di atas penyakit ini sangat bagus mengambil manfaat dari terapi lintah, terutama apabila telinga dan masalah pendengaran adalah bersebabkan oleh satu jangkitan atau satu masalah vaskular.

Mula-mula, lintah-lintah akan merembes satu enzim anestetik untuk nyahpeka kawasan dan ketika pembebasan enzim-enzim yang bermanfaat kepada aliran darah yang akan bekerja untuk menghalang penggumpalan darah dan darah membeku menjadi larut. Urat darah akan dikembangkan oleh enzim-enzim itu, membawa kepada pedaran darah yang baik. Enzim-enzim antibakteria akan juga dikeluarkan untuk membunuh bakteria yang menyebabkan telinga bermasalah; ejen-ejen antibakteria akan turut menaikkan imun badan…
Kencing Manis

Hari ini, Diabetes adalah satu daripada penyakit-penyakit kronik paling tersebar luas dalam dunia. Berjuta-juta rakyat telah didiagnosis dengan Diabetes dan setiap hari, beribu-ribu lagi menjadi sebahagian statistik ini.

Terapi di jalankan ke atas pesakit kencing manis.


Kencing manis adalah suatu keadaan disebabkan oleh kegagalan pankreas untuk menghasilkan insulin secukupnya. Perbezaan antara jenis 1 dan jenis 2 adalah darjah penyusutan insulin itu, di mana terdapat penyusutan mutlak insulin. Di dalam Diabetis jenis 1, penyusutan biasanya pada awal kanak-kanak, di mana terdapat penyusutan mutlak pada insulin. Dalam diabetis tahap 2, penyusutan biasanya pada orang dewasa dalam purata umur 45 ke atas, di mana penyusutan penghasilan insulin dapat di lihat dengan ketara.


Terapi di jalankan ke atas pesakit kencing manis.

Apabila kita mengambil makanan bergula, ianya akan bertukar menjadi glukosa dan memasuki aliran darah seterusnya di edarkan kepada sel-sel badan kita. Glukosa adalah "makanan" yang memberi sel-sel kita tenaga untuk berfungsi dan insulin adalah penting bagi pemisahan glukosa kepada bentuk-bentuk tertentu agar sel-sel sel-sel kita boleh menggunakan. Tanpa insulin atau dengan terlalu insulin kecil, glukosa tidak akan diserap oleh sel-sel kita....

Dalam keadaan di atas, glukosa kekal dalam darah menyebabkan ia menjadi semakin kronik, yang boleh mewujudkan komplikasi dalam badan. Pengangkutan darah dari satu organ kesatu organ yang lain menyebabkan tenaga yang lebih di perlukan, ini akan mengakibatkan dinding saluran darah semakin menebal dan menjadi kurang fleksibel

Jantung juga akan bekerja dengan lebih kuat lagi bagi mengepam darah ke suluruh tubuh badan kita dan sudah tentu sukar bagi melepasi kapilari yang tersumbat...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan