Rabu, 5 Mei 2010

Lintah mengeluarkan bisul

pesakit ini sedang menjalani terapi lintah membuang nanah



Apakah itu Bisul/Boil ?

Bisul adalah jangkitan kuman kulit yang telah merebak berbentuk pembengkakan berair/nanah didalamnya .Jangkitan kuman ini biasanya disebabkan oleh bacteria S/Aureus iaitu kuman yang biasa di dapati di kulit.

S/Aureus biasanya akan aktif apabila berlaku penyumbatan kelenjar minyak di liang roma kulit.Tanda tanda awal jangkitan kulit ialah pembentukan ruam kemerahan,kegatalan dan rasa pedih .Ruam yang terbentuk boleh bercantum dan membentuk jangkitan yang lebis luas berserta air didalamnya,pada tahap ini terbentuklah Bisul.

Jangkitan Bisul biasanya tidak serius tetapi memerlukan rawatan antibiotic,jika nanah telah terkumpul maka pembedahan kecil adalah perlu untuk mengeluarkan nanah.Tanpa pembuangan nanah,rawatan antibiotic tidak akan berkesan sepenuhnya.

Bisul yang terjadi pada pesakit Kencing Manis hendaklah dirawat secepat dan sebaik mungkin untuk mengelakkan komplikasi yang boleh mengancam nyawa.

Rawatan:
1-Krim antibiotic-biasanya amat berkesan pada peringkat awal jangkitan.
2-Pil antibiotic.
3-Pembedahan kecil/I&D untuk pembuangan nanah.
4-Dressing-penjagaan luka dengan menggunakan antiseptic.

Dengan rawatan yang betul dan tepat serta penjagaan luka yang baik,Bisul biasanya akan mula menunjukkan tanda penyembuhan dalam tempuh 3 hari,jika tidak ada perubahan positif dalam 3 hari maka rawatan yang telah diberikan hendaklah dikaji semula.

Tanpa rawatan,Bisul biasanya akan pecah mengeluarkan nanah,luka yang terbentuk akan beransur-ansur sembuh secara semulajadi tetapi memakan masa yang panjang serta memberikan kesan kesakitan,lebam dan parut yang kekal.

Oleh itu rawatan awal adalah amat penting……………………..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan