Khamis, 6 Mei 2010

Lintah merawati pesakit Ghout

Penderita gout atau arthritis adalah penyakit metabolik yang ditandai dengan asam urat atau kristal asam urat, yang menyebabkan radang sendi yang teruk atau sakit sendi. Gout boleh terjadi dalam sendi, tetapi biasanya ditemui pada kaki.

gout "istilah" berasal dari bahasa latin "getah" yang bermaksud "setitik" yang menggambarkan gumpalan besar asam urat.

Gejala-gejala gout meliputi:

* Sakit* Pembengkakan atau peradangan * Kemerahan (merah kehitaman atau cyanotic bersama) * Panas pada sendi* Rasa keras pada sendi x-ray menunjukkan urid asid yang terkumpul di sendi kaki pesakit ghout

Bagi kebanyakan orang, serangan gout pertama terjadi di jempol kaki, sehingga sangat sakit, sakit, bengkak, hangat dan merah kaki. Ia bahkan boleh membangkitkan orang dari tidur. Namun, hal itu juga dapat mempengaruhi:

* Pergelangan kaki
* Tumit
* Buku lali kaki
* Lutut
* Pergelangan tangan
* Jari
* Siku
* Tulang belakang

Dalam beberapa kes, pesakit mengalami demam ringan. serangan ringan biasanya hilang dengan cepat, tetapi boleh berlaku pada waktu yang tidak teratur. Serangan akut berat boleh sampai sehari atau bahkan berminggu-minggu.

Penyebab gout belum diketahui, walaupun dipercayai berkaitan dengan kecacatan genetik dalam metabolisme purin. Purin adalah sebatian, dua cincin kristal organik umumnya dijumpai di dalam tubuh. Hal ini juga ditemui dalam banyak makanan, termasuk kacang buncis dan kacang panjang, roti manis, ikan, dan hati.

Dalam gout, asam urat dan kristal tak larut menjadi bentuk yang disimpan dalam pelbagai sendi.

Gout Sekunder

Gout juga boleh menyumbangkan penyakit lain, seperti:

* Obesiti
* Diabetes mellitus
* Hipertension atau tekanan darah tinggi
* Anemia sel sabit
* Ginjal atau penyakit ginjal
* Hyperuricemia disebabkan oleh kerosakan asid nukleik
* Myeloproliferative dan penyakit lymphoproliferative
* Psoriasis
* Anemia hemolitik (kerosakkan awal sel darah merah, menyebabkan anemia atau jumlah tidak mencukupi sel darah merah).

Bentuk asam urat disebut gout sekunder, dan ini paling sering ditemui pada orang tua. gout sekunder boleh berlaku akibat kesan samping ubat, seperti ubat yang mengganggu asam urat.

Tahap Gout

Gout mempunyai 4 tahap:

* Asimtomatik
* Akut
* Intercritical
* Endokrin


Waktu yang tidak dirawat, serangan gout kedua biasanya lebih lama dan lebih parah daripada yang pertama. Hal ini juga dapat mempengaruhi polyarticular atau beberapa sendi, biasanya pada sendi di kaki dan kaki, dan boleh disertai dengan demam.

Serangan gout sekunder juga boleh "berhijrah" yang berurutan menyerang pelbagai sendi, termasuk tendon Achilles. keadaan yang disebut radang kandungan lendir atau peradangan bursa (poket yang mengandungi cecair pelincir sendi) juga boleh hadir.

Pada tahap terakhir, gout kronik menjejaskan beberapa sendi sepanjang masa. Pada tahap ini, jari di sendi dan berlangsung beberapa besar benjolan asam urat yang disebut Tophi tophus (tunggal:) yang hadir. peradangan kronik dan adanya Tophi di sendi dapat mempercepat pembengkakan sendi, yang boleh menyebabkan deformitas dan kecacatan.

Dalam gout kronik moden, kerosakan pada ginjal yang disebabkan oleh asam urat boleh menyebabkan kegagalan ginjal. Keadaan lain, seperti hipertension (tekanan darah tinggi), albuminuria (adanya protein abnormal albumin dalam urin menunjukkan penyakit ginjal), dan batu saluran kencing (kencing batu di saluran kencing) juga boleh berkembang.
Tophi

Tophi atau asam urat boleh didapati di:

* Tulang rawan
* Membran sinovial (membran yang menutup sendi)
* Urat
* Rangkaian perisian

Tophi boleh berlaku dalam pelbagai organ, termasuk:

* Jari
* Tangan
* Lutut
* Kaki
* Telinga
* Siku
* Achiles tendon
* Tulang belakang
organ dalaman *, seperti ginjal dan bahkan hati

Kulit di atas Tophi gumpalan boleh terbentuk bisul dan mengeluarkan nanah.

Diagnosis Gout

Tanda-tanda dan gejala gout meliputi:

* Hyperuricemia
* Monohidrat monosodium urat atau kristal asam urat dalam cairan sendi atau cecair sinovial dari radang sendi atau dari tophus
* Lebih dari satu serangan arthritis akut
* Mendadak suar atas atau artritis yang berkembang cepat (1 hari)
* Bengkak sendi
* Dusky-merah atau cyanotic bersama
* panas pada sendi
* Arthritis menyerang hanya dalam 1, biasanya kaki, pergelangan kaki, atau lutut.

asam urat urin biasanya lebih tinggi pada gout sekunder daripada di gout primer. Pada serangan akut, ujian darah boleh menunjukkan jumlah sel darah putih tinggi (itu juga bergeser ke kiri) dan tahap sedimentasi eritrosit meningkat.

Dalam gout kronik, X-ray dapat menunjukkan "menekan keluar" pertumbuhan berlebih dari selaput periosteal (membran fibrosa padat yang menutupi permukaan tulang dan berfungsi sebagai lampiran untuk otot dan tendon). X-ray biasanya tidak menunjukkan adanya Tophi.
Perubatan gout

Perubatan gout meliputi rawatan serangan akut, mengurangkan kadar asam urat dalam darah, dan untuk mengelakkan serangan di masa depan.

Rawatan perubatan serangan gout akut termasuk:

* Ubat anti-inflamasi (NSAIDs), seperti ibuprofen (nama jenama seperti Advil, Motrin, dan Nuprin)

* Colchicine, yang sangat berkesan bila diambil dalam masa 12 jam pertama dari serangan dan biasanya mengurangkan rasa sakit dalam masa 48 jam.

* Tahan serangan gout atau peradangan mungkin memerlukan oral atau suntikan kortikosteroid ke dalam sendi untuk mengurangkan rasa sakit.

anda juga boleh menggunakan terapi lintah untuk menggurangkan rasa sakit pada sendi-sendi kaki..perkara ini harus di lakukan oleh pakar yang biasa melakukan perubatan alternatif ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan