Rabu, 12 Mei 2010

Mekanisme Lintah Dan Klinik Correlatives

Dibandingkan dengan modalitas perubatan konvensional dan campur tangan farmakologi, terapi lintah mempunyai liputan yang sangat luas kegunaannya dalam pelbagai bidang perubatan. Untuk memahami mengapa demikian, kita harus menganalisis mekanisme potensi dan dikenali terapi lintah. Kemajuan lintah didasarkan pada kombinasi kesan berganda menghasilkan di hemodilution (venesection), pengubahsuaian Rheologi rangkaian tempatan, segmental (refleks) counterirritation, dan antinociception. Dengan kata lain, air liur lintah mengandungi pelbagai zat Bioaktif yang menggunakan kesan farmakologis manifold.

Ketika gigitan lintah, menggigit luka akan bermula berdarah dan terus mengalami pendarahan selama beberapa jam. pendarahan yang berpanjangan kerana adanya hirudin dan zat antikoagulan lain dalam air liur lintah dan merupakan mekanisma yang paling relevan dari lintah dalam bedah plastik dan rekonstruktif. lintah mencapai drainase vena luas tempatan dan meningkatkan ciri-ciri hemorheological darah untuk secara efektif mengatasi kesesakan vena pasca operasi dan Nekrosis rangkaian berhampiran. Walaupun sekresi hirudin oleh lintah hanya merupakan suntikan rangkaian tempatan, kesan sistemik hirudin juga dipercayai terjadi. pengurangan viscoelasticity dan kecenderungan agregasi darah diamati empat minggu selepas rawatan lintah, sedangkan nilai hematokrit dan viskositas plasma tetap tidak berubah. Mengingat plasma setengah kehidupan pendek hirudin,
Lintah tidak lagi disyorkan untuk pencegahan dan rawatan trombosis. Ubat moden seperti Heparin dan kumarin telah dipercayai berkesan dan terkawal kesan farmakologi dan kini lebih disukai.

Sejumlah biokimia dikenali dalam air liur lintah menunjukkan sifat analgesik dan anti-inflamasi dalam kajian eksperimental. Study tentang hirudin dan inhibitor trombin telah merosot kesan anti-inflamasi langsung dari zat-zat di samping mereka yang diketahui kesan antikoagulan. kajian eksperimental oleh para peneliti di University of Lausanne telah menerima banyak perhatian. Para penyelidik pertama kali menghasilkan antigen-induced peradangan sendi pada haiwan percubaan dan kemudian melayan haiwan dengan dosis subsukatan dari hirudin PEG rekombinan selama 13 hari. pengurangan yang signifikan scintigraphic peradangan dan pengurangan histologis dari penebalan sinovial terjadi dalam tujuh hari. Penemuan ini menunjukkan bahawa kesan penghambatan dari hirudin berfungsi tidak hanya pada sistem trombin, tetapi juga pada proses inflamasi pada peringkat sel. kajian lain, mereka menunjukkan bahawa hirudin menghalang sejumlah sitokin proinflamma-tarisasi dalam cairan sinovial. Pada terapi lintah, diketahui bahawa gigitan lintah hanya mewakili hirudin "suntikan" dan bahawa setengah kehidupan hirudin adalah lebih pendek daripada hirudin PEG rekombinan. Seperti telah disebutkan, hirudin biasanya bekerja dalam gabungan witl banyak zat anti-inflamasi yang lain dalam air liur lintah. Kesan aditif ini dipercayai sangat signifikan.

Rahang dari lintah menembusi kulit sehingga zat-zat biologi aktif berpotensi dapat menembusi ke dalam rangkaian yang lebih dalam. Hialuronidase (menyebarkan faktor), enzim dalam air liur lintah, lebih mempermudah penetrasi dan difusi zat-zat farmakologi aktif ke dalam rangkaian. data kajian percubaan pada umumnya digunakan ubat antiphlogistic topikal boleh digunakan untuk menarik kesimpulan umum tertentu tentang akumulasi bahan tempatan diberikan dalam jaringan tubuh. Setelah aplikasi topikal gel diklofenak ke lutut pesakit dengan efusi sendi lutut, ubat boleh dikesan dalam rangkaian periarticular dalam dan gerabak tubuh. Dengan kesan aditif hialuronidase, sangat mungkin bahawa zat antiphlogistic dalam air liur lintah dapat menembusi cukup dalam untuk menggunakan pengaruh yang signifikan terhadap struktur miofasial periarticular dan mungkin bahkan pada struktur intra-artikular. Studi baru-baru ini menunjukkan bahawa struktur miofasial artikular memainkan peranan penting dalam pembangunan urat sendi kronik dan sindrom urat pada pesakit dengan osteoartritis. Kesan anti-inflamasi sistemik terapi lintah kurang masuk akal, terutama mengingatkan kesan berpanjangan dari gigitan lintah.

Sebagai Peraturan, perlakuan yang menyebabkan kerengsaan pada Cutis dan subkutis akan mencetuskan kesan antinociceptive dan segmental tempatan. Ini adalah alasan di balik penggunaan zat antinociceptive tertentu seperti capsaicin (lada Sepanyol) dalam rawatan urat. Mekanisme ini juga terlibat dalam akupunktur dan teknik stimulasi kulit digunakan dalam perubatan tradisional Eropah (teknik Braunscheidt's, cupping, dll). Sejauh mana gigitan lintah mengaktifkan mekanisme tersebut tidak diketahui dan sukar untuk menentukan pada model eksperimen. Namun, nampak masuk akal bahawa kesan antinociceptive dari gigitan lintah boleh meningkatkan mekanisme. Pentingnya organisasi segmental sering ditekankan dalam sastera sejarah. Contohnya, salah satu penulis menyatakan bahawa lintah harus dilaksanakan pada margin hati untuk rawatan hati hidropik dan kesesakan pada rangkaian ikat ditakrifkan "zon sakit kepala" untuk perubatan migrain. Bagi penyelidik yang tidak biasa, teori-teori ini dapat menarik minat dan manfaat penyelidikan lebih lanjut. Saat ini, penemuan kajian yang sedia tidak cukup dipercayai menentukan apakah ada indikasi klinikal untuk lintah berdasarkan mekanisme tersebut.

Selain kesan farmakologis tersebut, beberapa penyelidik dalil bahawa lintah meningkatkan aliran bening getah. Data yang sedia mengenai hal ini adalah langkah dan berasal dari kajian yang lebih tua. Pengalaman klinikal dengan terapi lintah dalam penyakit urat sendi dan pengurusan tidak memberi keterangan kuat yang menyokong seperti kesan. Tidak ada laporan empirik kesan khas terapi lintah pada lymphedema bersamaan. Namun, kajian klinikal dahulu telah menunjukkan kemajuan terapi lintah, bahkan pada pesakit tanpa kelainan lymphedema. Demikian juga, beberapa pengamal dalil bahawa terapi lintah tempatan terutamanya berkesan pada pesakit dengan apa yang disebut zon rangkaian ikat. Namun, subanalyses daripada dua kajian besar di terapi lintah dalam rawatan osteo-arthritis lutut tidak menunjukkan hubungan antara tahap tempatan zon rangkaian ikat dan keberkesanan perubatan klinikal. Berdasarkan keadaan saat ini pengetahuan, kesan terapi lintah pada aliran getah bening dan rangkaian penghubung tampaknya sedikit perkaitan pengurusan rasa sakit, tetapi stimulasi aliran getah bening mungkin lebih penting dalam rawatan varicosis gejala. kajian klinikal lebih lanjut diperlukan untuk suatu penilaian yang dapat diandaikan kesan seperti itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan