Rabu, 12 Mei 2010

Sejarah Alam Lintah

Ubat lintah (Hirudinaria medicinalisis) adalah cacing bersegmen (Filum: Annelida). filum ini termasuk polychaetes, yang Oligochaeta (cacing tanah) dan Hirudinea (lintah).

Lintah mempunyai dua "pengisap," satu pada setiap hujung. (ekor hujung belakang) mulut lintah untuk membantu ambulate pada permukaan kering, dan untuk dilekatkan pada kulit akhir (rostral depan) mulut lintah menggandungi tiga rahang tajam yang meninggalkan gigitan Y berbentuk.

lintah hidup di perairan bersih. Lintah berenang bebas dalam air, dengan gerakan bergelombang. Ketika lintah di beri makan, lintah akan menghisap selama 30 minit hingga 6 jam atau lebih, H. medicinalis boleh menyedut 5-15 mL darah --- tiga kali berat badan sendiri.

air liur lintah mengandungi zat Bioaktif, termasuk anti-cooaggulants, Vaso-dilator, dan anestesi. Hirudin, cecair antikoagulan kuat dalam air liur lintah, menghalang penukaran fibrinogen menjadi fibrin, mencegah darah dari pembekuan. luka boleh terus mengalami pendarahan selama beberapa jam selepas lintah itu jatuh dengan sendirinya.

Manfaat terapi lintah, sebahagian besar, untuk kesan anti-coaggulant, kesan vasodilatory, dan kesan anestesi biokimia ini, serta kesan fizikal darah membiarkan (proses mengeluarkan darah).

Seperti ular, lintah secara berkala harus menanggalkan kulitnya. lintah ini hermaphtroditic, memiliki jantina jantan dan betina. bertelur biasanya berlaku pada musim bunga, panas, dan bulan-bulan musim sejuk. lintah dewasa memakan darah haiwan air kecil (katak, katak atau ikan).


Tiada ulasan:

Catat Ulasan