Khamis, 5 Ogos 2010

Terapi Lintah Warisan perubatan Islam









Sumbangan Islam dalam dunia perubatan sungguh tak ternilai. Di era kegemilangannya, perubatan Islam telah melahirkan sejumlah doktor terkemuka yang telah mencipta dasar-dasar perubatan moden.

Dunia kedoktoran Islam pada zaman para sahabat telah mewariskan perubatan moden. Antara peninggalan terpenting dari perubatan Islam adalah pelbagai rawatan terapi bagi mengubati pelbagai jenis penyakit

Para doktor Muslim di era kejayaan mencuba membuktikan hadis Rasulullah SAW yang menegaskan bahwa ‘’semua penyakit pasti ada ubatnya melainkan maut” pelbagai terapi yang dikembangkan para doktor islam berjaya menemukan kaedah penyembuhan penyakit berdasarkan jenis-jenis penyakit.

jenis terapi yang dihasilkan oleh para perubatan Islam adalah seperti berikut; aromaterapi, terapi kanser, kimoterapi, hydroterapi, Parmacoterapi, Pisiterapi, psikoterapi, Pitoterapi, urologi, litotomi, dan terapi seksual.

Hirudoterapi (Terapi Lintah)

Hirudoterapi merupakan terapi penyembuhan penyakit dengan menggunakan lintah sebagai ubat untuk tujuan pengubatan, yang diperkenalkan Avicenna dalam karyanya The Canon of Medicine. Ibnu Sina juga mengenalkan penggunaan lintah sebagai perawatan untuk penyakit kulit. Terapi Lintah menjadi salah satu keadah yang disukai masyarakat Eropah pada abad pertengahan.

Ibnu Sina : The Canon of Medicine

Dalam era lebih maju, perubatan dengan lintah diperkenalkan oleh Abd-el-latif pada abad ke-12 M, yang menulis bahawa lintah dapat digunakan untuk membersihkan jaringan penyakit setelah operasi pembedahan. lintah melakukannya, walaupun ia mengerti risiko menggunakan lintah. Ia memberikan sedikit maklumat untuk pesakit bahawa lintah harus dibersihkan sebelum digunakan dan kotoran dan debu “yang melekat pada lintah harus dihilangkan” sebelum penggunaan.

“Dia menulis bahawa setelah lintah menghisap darah keluar, garam harus “dititiskan dibahagian tubuh manusia,” jelas Nurdeen Deuraseh, dalam karyanya bertajuk “Ahadith of the Prophet on Healing in Three Things (al-Shifa’ fi Thalatha): An Interpretational”, Journal of the International Society for the History of Islamic Medicine.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan