Selasa, 24 Ogos 2010

Penyakit yang boleh diubati dengan terapi lintah

Penggunaan lintah dalam rawatan, untuk penyedutan darah, masa kembali ke peradaban kuno India dan Mesir. Penyedutan darah di Greek purba digunakan untuk mengembalikan keseimbangan daripada empat cecair: darah, getah bening, hempedu-hempedu hitam dan kuning. Di Eropah abad pertengahan, idea-idea agama dan khurafat menyebabkan gelombang dalam populariti darah itu. Tahun 1833 sahaja Perancis harus import 'lebih dari 40 juta lintah' dari Rusia! Dengan perkembangan teknik bedah mikro lintah kini mempunyai tempat penting dalam operasi plastik dan rekonstruksi, khususnya di mana kongesti vena menghalang penyembuhan.

Lintah mempunyai cara yang tersendiri, penghisap darah telah memainkan peranan perubatan penting selama berabad-abad dalam memperlakukan segala sesuatu penyakit untuk demam kuning.

Hari ini, ahli bedah plastik biasanya mengunakan mereka untuk menyelamatkan flaps kulit dikompromi oleh sirkulasi yang buruk. Lintah digunakan untuk tujuan perubatan pelbagai , di Eropah disebut Hirudo medicinalis dan dibesarkan di ladang lintah khusus. Lintah Hirudo bekerja dengan mengeluarkan zat kimia dalam air liur nya yang bertindak sebagai anti-koagulan untuk mengelakkan pembekuan darah. Lintah mempunyai lebih dari 100 zat biologi aktif dalam air liur mereka yang membantu sel untuk menyerap nutrisi yang diperlukan dan untuk menghilangkan sisa toksik.

Oleh itu, ada senarai panjang dari penyakit yang boleh diubati dengan kaedah ini.

Pertama - lintah sangat berguna dalam merawat sejumlah penyakit kardiovaskular: hipertensi, arterioscleroses, hypercoagulation, stenocardia, infark miokard, varises, gangguan aliran darah arteri di kaki yang lebih rendah dan komplikasi, seperti lesi trofik dan oedemas high .

penyembuhan lintah juga boleh membantu dalam ginekologi - mereka mengurangkan pelbagai proses peradangan dalam uterus dan adneksa, dan boleh kepada dalam kes kista ovarium, endometriosis, sindrom klimaterik, pelbagai adhesi di pinggung, dan bahkan dalam kes-kes frigiditas , infertilitas dan mastopathy.

Untuk lelaki, penggunaan lintah berjaya dalam mengubati penyakit prostat dan skrotum, disfungsi ereksi, pundi kencing dan radang saluran kencing. keputusan baik dapat dicapai dengan menggunakan lintah untuk mengubati sakit kepala pelbagai asal, bahkan migrain. Neurolog juga harus mempertimbangkan terapi lintah dalam rawatan neuritis, neuralgia, radiculitis, gangguan tulang belakang (hernia disc), otak arterioscleroses, keadaan pra-stroke dan stroke.

Kerana zat yang terkandung dalam air liur lintah boleh menurunkan paras gula darah dan meningkatkan fungsi pankreas, lintah secara efektif digunakan dalam perubatan bersepadu diabetes dan komplikasinya. Para penyelidik telah mengasingkan sebatian sedozen dari air liur lintah untuk mengelakkan pembekuan darah, merawat peradangan (Osteoarthritis misalnya), pembuluh darah melebar, membunuh bakteria, dan mengurangkan rasa nyilu.

penyakit vena adalah salah satu penunjuk tradisional terbaik untuk terapi lintah. Dalam kebanyakan kes, aplidikasi lintah mempunyai kesan signifikan positif terhadap program penyakit. varises rumit, dengan edema dan ulserasi, boleh menjadi cabaran untuk rawatan perubatan.


Para penyelidik di India melakukan kajian di mana mereka menilai keberkesanan terapi lintah dalam mengurangkan kesesakan vena, membalikkan edema dan hiperpigmentasi, dan penyembuhan usus. 20 pesakit dirawat dengan lintah diterapkan ke kawasan sekitar ulkus varises dan pesakit dipantau. Keputusan sebagai berikut terapi lintah yang mengesankan:

100% dari ulkus menunjukkan penyembuhan

95% menunjukkan penurunan edema

75% menunjukkan penurunan hiperpigmentasi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan