Sabtu, 21 Ogos 2010

penggunaan air Lintah


Lintah dikelaskan sebagai Annelida, atau cacing tersegment. Mereka berkaitan dengan cacing tanah dan berkongsi banyak sifat. Mereka dijumpai di kolam tasik dan paya-paya. Beberapa lintah bahkan telah dijumpai untuk hidup di padang pasir lubang air kecil mahupun di perairan daerah Kutub Selatan.
Kebanyakan lintah hidup di air, namun, beberapa lintah adalah amfibia. lintah lain disebut lintah darat dan hidup di daerah lembab di seluruh dunia.Dimana mencari LintahLintah boleh dijumpai hampir setiap tempat ada air. kolam tasik dan paya-paya yang popular mengumpul lintah. Waktu terbaik untuk mengumpul lintah selama musim hujan dan musim panas. Kebanyakan lintah aktif di malam hari dan mengelakkan cahaya. Lintah boleh ditemui di tempat teduh dari kolam atau di tempat-tempat gelap di bawah batu, kayu, dan sampah daun dari bahagian bawah paya Mengumpulkan lintah Lintah boleh dikumpulkan dengan baik menggunakan jaring dip kecil, atau lembut dengan forsep. Banyak lintah anda mencari mungkin bukan-kelainan pengisap darah. Kebanyakan lintah, pada kenyataannya, makan invertebrata kecil seperti siput, cacing, dan larva serangga. Ada lintah lain yang telah dijumpai untuk makan ikan & telur amfibia, dan makan pada masalah membusuk di bahagian bawah sumber air mereka. Beberapa lintah pengisap darah menempel ke organisma seperti ikan dan katak untuk makanan.
Jika anda lebih memilih cara yang mudah untuk mencari lintah anda boleh melawat atau membeli dari penternak bekalan tempatan.Merawat Lintah Elakkan meletakkan lintah di dalam air yang mengandungi klorin. Lintah sensitif terhadap zat seperti klorin, tembaga, dan bahan kimia lain. Air mata air, atau air paip dechlorinated berpadanan untuk menjaga persekitaran untuk lintah. Jangan gunakan air suling lintah ekstrem boleh merosakkan keseimbangan metabolisme lintah '. Jauhkan air bersih dan sejuk.
Selepas air menunjukkan tanda-tanda menjadi kotor, harus dibersihkan. Jangan mengubah air sekaligus. Ketika tukar air hanya 25% -50%. perubahan suhu mendadak boleh membahayakan lintah. Selain itu, lindungkan lintah dari sinar matahari atau sumber-sumber cahaya buatan kerana mereka juga boleh merugikan lintah. Sebuah akuarium 10 galon sangat ideal untuk persediaan lintah (50max). Pastikan tiada gangguan atas pada tangki-lintah boleh melanjutkan hayat mereka dan memasang melalui lubang yang sangat kecil. Sebuah penutup skrin boleh dibeli di kedai haiwan peliharaan. Pastikan bahawa tudung rapat pada akuarium. Mengisi air tangki 75% membolehkan mengelakkan lintah dari melarikan diri. Anda boleh menambah pasir, batu-batu kecil, kerang, dan tanaman untuk akuarium anda.
Dengan menambah batu dan barang-barang lain, mata anda akan terlihat tempat untuk lintah untuk menyembunyikan dirinya Makanan Lintah Makanan keperluan lain untuk setiap jenis lintah. Lintah sering tidak makan. Mereka dapat berkembang selama berbulan-bulan tanpa makan. masukkan siput tinggal beberapa minggu. Beberapa lintah pengisap darah yang lebih besar akan memerlukan makanan dari penyu atau katak setiap bulan atau dua. lintah pengisap darah lain boleh diberikan cacing tanah, katak telur, larva serangga, atau bahkan daging giling mentah setiap enam bulan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan