Selasa, 24 Ogos 2010

Penggunaan lintah dalam setiap pembedahan


Dalam dunia di mana kemajuan perubatan didominasi oleh perkembangan ubat dan pembedahan, nampaknya dalam bidang-bidang tertentu makhluk-makhluk yang mudah tidak dapat dikalahkan.
Mereka sangat berharga sebagai alat untuk penyembuhkan jahitan pada kulit atau memulihkan peredaran, terutama dalam bedah rekonstruksi.
Lintah sangat berharga dalam pembedahan. Doktor bedah biasanya mempunyai sedikit sukar menyambung kedua-dua hujung arteri kecil, kerana arteri berdinding tebal dan relatif mudah untuk menjahit. Namun, vena yang berdinding tipis, rapuh, dan sukar untuk menjahit. Doktor bedah boleh mendapatkan darah yang mengalir di arteri disambungkan tetapi tidak di pembuluh darah. Dengan sangat membahayakan sirkulasi vena, darah akan disambungkan bahagian tubuh yang menjadi sempit. Bahagian disambungkan membiru dan tak bernyawa dan terancam hilang.
Hal ini lintah diseru untuk melayan mengancam insufisiensi vena, tapi hanya jika ada aliran arteri mencukupi. Jika lintah dipasang setelah adanya campur tangan pembedahan, itu lebih cepat merangsang penyembuhan luka dan mencegah pembentukan bekas luka besar dan adhesi.
Manfaat lebih banyak dari lintah adalah mereka dapat berfungsi sebagai ubat pertolongan pertama atau kecederaan. Mereka juga mempercepatkan penyembuhan patah tulang.
Ahli bedah yang melakukan pembedahan plastik dan rekonstruksi mencari lintah terutama berharga ketika regrafting pelengkap diamputasi, seperti jari tangan atau kaki. pembuluh darah terputus dalam kes-kes seperti itu sering rosak bahawa mereka tidak mempunyai kemampuan untuk membersihkan daerah darah.
Dalam kes ini, sukar bagi pakar bedah untuk membuat jalan bagi darah untuk meninggalkan bahagian yang terkena dan kembali ke peredaran. manfaat terapi lintah datang bukan dari jumlah darah yang dihasilkan, tetapi dalam hirudin agen kuat anti-pembekuan, yang terkandung dalam air liur parasit, yang membuat darah mengalir dengan bebas.
Pada masa yang sama, lintah melancarkan dan mengurangkan rasa sakit. Moden klinikal menggunakan:
Digital replantation
Total aurikularis replantation
Zakar replantation
Hidung replantation
Rangkaian flap replantation

Tiada ulasan:

Catat Ulasan