Sabtu, 8 Oktober 2011

sedikit maklumat lintah Versi hirudo

Lintah milik divisi yang sama seperti cacing tanah (Annelida). Chtonobdella limbabata lintah yang paling biasa dijumpai di Mt Keira. Ia tergolong kepada keluarga haemadipsidae, dan golongan penghisap darah.

Lintah adalah biasa di atas tanah atau di dalam hutan hujan foliagen rendah basah. Semasa musim kering lintah mengecut dan mengebumikan diri mereka di dalam tanah atau di bawah daun di mana ia adalah lembap. Mereka boleh tinggal b uried selama berbulan-bulan pada satu-satu masa, dengan perlahan-lahan mencerna makanan, mereka boleh hidup tempoh yang sangat panjang tanpa makan (sehingga setahun!)


Organ deria

Lintah mengesan cahaya dan haba dengan organ-organ penerima yang kelihatan seperti titik-titik kecil. Reseptor kimia pada kulit mereka, bertindak serupa dengan bau hidung kita mengesan. Lintah lapar akan bertindak balas terhadap kehadiran walaupun setitik darah! Lintah mempunyai mata, bilangan dan susunan yang boleh digunakan dalam pengenalan. Mengenai kawasan punggung (belakang) di lima segmen pertama kepala terletak lima pasang papillae yang diubah suai ke dalam mata gelap.

Pemakanan

Kebanyakan lintah adalah penghantar-penghantar darah tetapi ada yang karnivor. Mereka semua mempunyai anterior (mulut) penghisap, yang menghubungkan untuk menjadi hos untuk diberi makan, dan mengeluarkan 1 anestetik untuk mengelak rasa gigitan lintah. Rembesan air liur mereka mengandungi Hirudin, antikoagulan (bahan yang menghalang darah dari penebalan, atau pembekuan). Ini menjadikan darah berair, senang lintah menghisap mudah. binatang penghisap posterior besar mereka membantu dalam gerak alih dan kestabilan.


pernafasan

Lintah bernafas melalui kulit mereka, supaya mereka perlu kekal basah

Pengeluaran semula

Lintah adalah hermaphrodites - lintah mempunyai 1 badan dan 2 jantina jantan/betina. Mengawan melibatkan intertwining badan-badan di mana setiap deposit sperma ke dalam kawasan clitellar. Clitellum yang merembeskan kepompong sukar seperti agar-agar yang mengandungi nutrien, dan dalam hal ini bahawa telur itu akan dilonggokkan. Lintah shrugs dirinya bebas daripada kepompong, kedapan ia kerana ia melepasi atas kepala. Kepompong sama ada ditanam atau dilekatkan log batu, atau daun dan kering kerak berbuih. Selepas beberapa minggu atau bulan, anak-anak muda muncul sebagai orang dewasa mini. Lintah membiak hanya sekali atau dua kali sebelum mereka mati.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan