Isnin, 3 Oktober 2011

Kegunaan Lintah Kering


Lintah-lintah boleh digunakan dalam banyak permohonan terutamanya bagi tujuan perubatan dan kosmetik. Penggunaan tradisional bagi lintah-lintah dengan membiarkan lintah untuk menghisap darah bagi tubuh pesakit untuk gejala-gejala sakit kepala dan mengurang kesakitan. Minyak lintah diketahui untuk masyarakat tempatan untuk mempertingkatkan seks keupayaan bagi lelaki. Di India, ia adalah diguna untuk mencegah keguguran rambut. Penggunaan ubat Cina lintah sebagai dan ramuan untuk rawatan-rawatan pelbagai. Ubat moden menggunakan ramuan itu terpetik daripada lintah untuk menyembuhkan darah berkaitan penyakit-penyakit.

Lintah-lintah telah digunakan untuk tujuan perubatan sejak lebih 2000 tahun lalu. Satu contoh sedang menggunakan lintah-lintah untuk mengulum di luar darah dalam badan untuk mencapai penyembuhan tujuan. Hari ini terdapat satu permohonan yang klinikal sebenarnya dalam kaedah; mereka nilai besar untuk pakar bedah plastik apabila kesesakan vena tamparan kulit dan otot adalah satu masalah. Lintah boleh menghisap darah di sendi di mana darah disekat dan membuat ia mengalir semula. Lintah-lintah hari ini adalah digunakan dalam pembedahan plastik dan reconstructive di seluruh dunia. Terdapat juga penyelidikan sedang berjaya kepada melegakan gejala-gejala osteoartritis dengan menggunakan lintah.


Satu kemajuan lebih besar dalam menggunakan lintah-lintah dalam bidang perubatan adalah yang mereka telah diluluskan di Amerika untuk penggunaan dalam terapi tujuan-tujuan. Lintah secara langsung sedang menjadi diedarkan kepada lokasi yang pelbagai di negara itu dan juga seluruh dunia untuk penggunaan. Selepas hisap darah, lintah-lintah dirawat di cara serupa sebagai rawatan darah lain prosedur yang mereka tetapi boleh digunakan ke atas pesakit sama. Ini adalah terutamanya untuk mencegah penyakit merebak yang membawa oleh darah.



Penggunaan lain lintah-lintah juga termasuk rawatan mata hitam. Hirudin, antikoagulan daripada lintah boleh digunakan dalam rawatan keradangan bagi telinga tengah. Ia adalah juga menjadi dibangunkan untuk penggunaan yang percubaan sebagai satu antikoagulan sistemik, dan mungkin membuktikan berguna dalam invitro pensampelan darah. Dengan mengeluarkan serum anti-beku daripada tenaga penyelidik lintah sedang memencilkan farmaseutikal baru mengkompaun untuk rawatan terakhir penyakit-penyakit jantung.


Daripada sejarah, lintah adalah penting dalam ubat Century ke-19 untuk pertumpahan darah, satu amalan dipercayai menjadi sembuh untuk sesuatu daripada sakit kepala untuk gout. Lintah berubat itu adalah dapat lebih banyak popular dalam terima kasih ubat moden untuk kerja Dr Roy Sawyer, satu ahli sains Amerika yang menubuhkan dunia itu ladang lintah pertama



Ribuan pesakit berhutang pemasangan semula berjaya bahagian badan untuk pendahuluan teknologi dalam pembedahan plastik dan reconstructive; sekurang-kurangnya beberapa bagi operasi mungkin telah gagal jika lintah-lintah belum diperkenalkan semula ke dalam bilik pembedahan.


Sebab untuk menggunakan lintah-lintah dalam prosedur pembedahan sebenarnya adalah sangat jujur. Kunci kejayaan adalah daripada apakah dibendung dalam gigitan lintah, yang pancit satu luka yang berdarah benar-benar berjam. Liur lintah mengandungi bahan-bahan yang melalikan kawasan luka, membesar urat darah untuk meningkatkan pengaliran darah, pada masa yang sama menghalang darah daripada pembekuan. Biasanya pakar bedah boleh mendapatkan darah untuk mengalir masuk reattached arteri tetapi bukan urat-urat. Dengan edaran yang vena dikompromikan dengan teruk, pemergian darah pada reattached jari menjadi sesak; reattached bahagian pusing warna biru dan mati dan adalah pada risiko serius bagi kewujudan hilang. Pada masa ini permulaan lintah-lintah untuk main peranan utama mereka dalam membiarkan pergi bagi darah pembekuan.


Pertanian lintah adalah satu industri yang dapat lebih banyak popular memandangkan lebih ramai penggunaan lintah telah ditubuhkan. Satu sebab adalah juga kerana jumlah mendapat lintah-lintah kurang dalam hutan, selepas penggunaan yang berat racun serangga dan racun perosak. Lebih banyak penyelidikan adalah sedang pergi dalam penemuan menggunakan lintah yang mampu membantu kami untuk menyembuhkan darah masalah berkenaan seperti penyakit-penyakit jantung dan juga kolesterol tinggi di dalam badan kita. Peranan lintah akan mengubah daripada satu darah hisap makhluk yang ditakuti oleh ramai orang untuk satu orang pembantu besar dalam kesihatan kita.









Tiada ulasan:

Catat Ulasan