Khamis, 20 Oktober 2011

Lintah Perubatan

Lintah adalah spesis cacing (annalida) yang telah banyak digunakan dalam bidang perubatan terutama dalam menyelesaikan masalah pengaliran darah, sejak zaman dahulu lagi. Kandungan hirudin yang ada di dalam lintah adalah bahan yang sangat berkesan untuk menahan darah dari membeku manakala Histamin pada lintah pula dapat mengembangkan salur kapilari darah.

Saintis-saintis telah membuktikan bahawa :

“Extracts from the salivary glands of sanguivorous species of Euhirudinea used for medicinal purposes”

“The benefit of using medicinal leeches, or Hirudo medicinals were first recorded by Themison Laodicea in 50 BC”.

“Napolean’s military surgeon, Franccois-Joseph-Victor- Broussais, have use leeches for the medical benefits on 1833.”

“In 18th century, Europe had used leeches to suck their tocsid blood”

Sumber : (Sawyer 1986 a,b, Blackshear and Ebener 1994, Huang et al. 1998, Arocha-Pinango et al. 1999, Hirsh and Weitz 1999).

Dalam bidang perubatan, air liur lintah / ekstrak – mengandungi bahan bius, bahan anti pembekuan dan bahan antibiotik yang berkesan. Ia juga menghasilkan bakteria (aeromonan hydrophila) untuk mencerna darah dan menghasilkan antibiotik untuk membunuh bakteria lain yang mungkin menyebabkan pembekuan.

Terapi lintah (bekam) juga turut digunakan untuk memulihkan pengaliran darah selepas menjalani pembedahan kosmetik Kelebihan terapi lintah – jerawat, migrain, menormalkan serta membaik pulih kapilari darah, kesan anti-inflamasi yang cepat serta melegakan tekanan.

Di Malaysia, terdapat dua jenis lintah yang diternak secara komersil oleh individu persendirian atau berkelompok iaitu lintah daripada jenis perut hijau dan lintah perut perang. Di atas harga pasaran lintah yang stabil iaitu purata RM60 sekilogram dan pemintaan untuk dijadikan bahan kecantikan dan juga digunakan di dalam perubatan, maka dengan tidak secara langsung menggalakankan lagi industri Lintah di Malaysia hari ini.

1 ulasan:

  1. salam, kami pelajar perubatan UITM seramai 5 orang ingin mmohon kebenaran untuk mnjalankan kajian di tempat tuan berkenaan terapi lintah sekitar jun-julai 2012. sekiranya pihak tuan sudi menerima kunjungan kami, kami boleh dihubungi di alamat ini: syazmin.sies@yahoo.com

    BalasPadam