Ahad, 28 Ogos 2011

tentang lintah

Lintah 'cacing' dengan sulur pada setiap hujung. Lintah pelbagai saiz dari dari setengah inci hingga sepuluh inci panjang. warnalintah ini coklat atau hitam . mereka memakan beberapa bahan tumbuhan reput. Lain-lain adalah parasit, memakan darah dan tisu binatang lain.

Lintah darah yang menghisap menghisap darah anda dengan menggunakan dua cara: mereka menggunakan belalai untuk menusuk kulit anda, atau mereka menggunakan rahang tiga dan berjuta-juta mereka gigi kecil. Mereka hidup mana-mana sahaja . Lintah boleh mengesan minyak kulit, darah, haba, atau karbon dioksida semasa anda menghembus nafas.

Lintah tidak sering makan . Ini adalah kerana mereka mengambil dalam jumlah yang besar darah apabila mereka makanan.

Doktor sering mengunakan lintah pada masa lalu untuk menarik darah.
Hari ini, ulat dan lintah yang digunakan atas sebab-sebab yang berbeza. Para saintis mengkaji air liur lintah. Mereka percaya bahan yang menghalang atau mencegah darah beku satu hari nanti akan dapat digunakan ke atas manusia. Penyelidik juga telah mengenal pasti beberapa sebatian perubatan yang boleh dibangunkan dari air liur lintah. Antikoagulan dan mencerna sifat-sifat beku-bahan ini menjadikan lintah mungkin berguna sebagai ubat untuk rawatan penyakit-penyakit kardiovaskular seperti serangan jantung dan strok. Lintah boleh menjadi "diperah" untuk rembesan mereka tanpa menganiaya, dan penyelidikan yang berterusan ke dalam kemungkinan sintetik air liur lintah kejuruteraan.

Tetapi lintah masih digunakan untuk menghisap darah! Doktor kini beralih kepada lintah untuk membantu memulihkan peredaran darah kepada tisu yang dicantumkan dan jari dan jari kaki reattached. Sebagai contoh: microsurgeons di sebuah hospital Boston menggunakan lintah untuk menyelamatkan telinga seorang budak lelaki 5 tahun yang telah digigit oleh anjing. Lintah boleh mengeluarkan apa-apa darah yang sesak untuk membenarkan peredaran biasa untuk kembali ke tisu, dengan itu mencegah gangren dari bermula.

Hari ini, ratusan ribu lintah yang dijual di Amerika Syarikat ke hospital, klinik dan pasaran Eropah individuals.The adalah lebih besar: berjuta-juta lintah dijual setiap tahun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan