Jumaat, 7 September 2012

Rawatan Migrain Dengan Lintah


Walaupun beberapa spesies lintah wujud, lintah Hirudo medicinalisis perubatan adalah yang paling digunakan secara meluas dalam bidang perubatan kerana mereka adalah yang paling berkesan.

Untuk memastikan lintah melekat lebih mudah, pertama kulit  mesti dibasuh dengan air sabun untuk menghapuskan apa-apa bau dan apa-apa kesan produk (minyak wangi, krim, dll) yang boleh mengganggu haiwan.
Bilangan lintah yang akan digunakan ditentukan berdasarkan kesan terapeutik yang dicari.


Tindakan gigitan lintah melibatkan dua komponen: pertama sekali, darah ia mengambil masa untuk makan, diikuti oleh hemorrhage; kedua, suntikan rembesan air liur ke dalam aliran darah. Lintah jatuh  secara spontan selepas menghisap selama kira-kira 20 hingga 45 minit. Ia adalah lebih baik untuk menunggu sehingga lintah jatuh  sendiri bukannya untuk menariknya keluar kerana ini boleh menyebabkan parut yang lebih besar dan membawa kepada kehilangan manfaat lintah.
Pendarahan selepas gigitan adalah sangat penting, dengan jumlah kehilangan darah sehingga hingga 60 g. Kerugian ini mungkin lebih tinggi atau lebih rendah berdasarkan kesan terapeutik dicari dan sensitiviti individu. Oksigen air boleh digunakan untuk menghentikan pendarahan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan