Jumaat, 24 Disember 2010

Pesakit dan kaedah Lintah



Lintah perubatan.


Hirudiniria medicinalis, lintah perubatan disimpan dalam 5-6 o C di -air yang mengandungi klorin, yang diubah dua kali seminggu. Pada kondisi tersebut, lintah bertahan hingga dua tahun tanpa makan. lintah gram Satu sampai dua berat digunakan untuk semua terapi, dan lintah disimpan dalam suhu bilik selama 1 / 2 - 1 jam sebelum dipindahkan ke kulit pesakit


Prosedur rawatan


kawasan yang akan dikenakan lintah perlu dibersihkan dengan air suling steril. Lintah . Haiwan-haiwan biasanya mulai makan dengan segera, walaupun dalam kes yang jarang kulit itu ditusuk dengan jarum steril sehingga mengalir darah akan merangsang lintah untuk memberi makan.lintah itu diletakkan pada tempat tertentu kulit menggunakan jarum suntik 5 ml. Untuk tujuan ini. lintah itu ditempatkan di laras jarum suntikan dan hujung proksimal terbuka alat suntik ditempatkan pada kawasan yang akan dirawat. Lintah menghisap selama 45-120 minit Makan, dan selama ini lintah tersebut hendaklah di pantau oleh salah satu penulis atau jururawat. Setelah lintah habis menghisap lintah tersebut di musnahkan dalam etil alkohol 70% dan dibuang dalam beg untuk sisa biologi.Kawasan gigitan itu dibersihkan setiap 3-4 jam dengan spons kasar direndam dalam garam fisiologi untuk menghilangkan bekuan secara tempatan membentuk dan dengan heparin (5.000 U / ml) kain kasar yang dibasahi, untuk menambah masa darah menitis. Satu untuk 5 lintah digunakan untuk setiap sesi rawatan.

Pesakit



Dua puluh tiga pesakit (14 lelaki dan 9 perempuan), 8-79 tahun (rata-rata: 35,9 tahun) lama dengan jari devascularized atau di amputasi, luka terbuka selepas kemalangan atau luka bedah selepas semakan bekas luka dirawat selama tempoh terapi menunjukkan ciri-ciri kecederaan, jenis rawatan dan hasil. Oleh kerana itu, Leech terapi bermula selepas kegagalan protokol rawatan yang lebih konvensional (pemanasan, po aspirin, iv Rheomacrodex, imobilisasi dan elevasi daerah terluka, penggunaan heparin tempatan dan vasodilator) untuk meningkatkan status vena. Dalam kes yang jelas dari kongesti vena awal (19 kes), rawatan dengan lintah bermula 1-5 hari selepas dioperasi, sedangkan pada 4 kes kongesti vena muncul pada minggu kedua dan oleh terapi lintah mula 7 hingga 12 hari selepas dibedah. Sebuah informed consent bertulis diperolehi dari setiap pesakit sebelum hirudotherapy bermula.Untuk mengelakkan komplikasi dengan Aeromonas sp. simbiosis bakteria dalam saluran usus dari lintah mahupun dalam air di mana mereka disimpan, pesakit dirawat selama setiap hari terapi lintah dengan 500 mg Ciprofloxacin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan