Ahad, 15 Januari 2012

rawatan bisul di mata oleh putra phoenix

Lintah-lintah boleh digunakan dalam banyak aplikasi terutama untuk tujuan perubatan dan kosmetik. Penggunaan tradisional lintah dengan membiarkan lintah menghisap darah badan pesakit untuk melegakan gejala-gejala seperti sakit kepala dan menyertai kesakitan. Minyak lintah diketahui oleh masyarakat tempatan bagi meningkatkan keupayaan seks manusia. Di India, ia digunakan untuk mencegah keguguran rambut. Ubat Cina menggunakan lintah sebagai dan ramuan untuk rawatan pelbagai. Perubatan moden menggunakan bahan yang diekstrak dari lintah untuk mengubati penyakit darah yang berkaitan.

Lintah-lintah telah digunakan untuk tujuan perubatan sejak lebih 2000 tahun yang lalu. Satu contoh adalah dengan menggunakan lintah untuk menghisap darah di dalam badan untuk mencapai tujuan penyembuhan. Hari ini terdapat permohonan sebenar klinikal dalam kaedah ini, mereka mempunyai nilai yang tinggi kepada pakar bedah plastik apabila kesesakan vena kepak kulit dan otot masalah. Lintah boleh menghisap darah di sendi di mana darah tersumbat dan membuat ia mengalir semula. Lintah-lintah hari ini digunakan di seluruh dunia pembedahan plastik dan rekonstruktif. Terdapat juga penyelidikan yang berterusan yang berjaya ke dalam melegakan gejala-gejala osteoartritis dengan menggunakan lintah.

Satu kemajuan yang lebih besar dalam menggunakan lintah-lintah dalam bidang perubatan bahawa ia telah diluluskan di Amerika untuk kegunaan dalam tujuan terapi. Live lintah sedang diagihkan kepada pelbagai lokasi di negara ini dan juga di seluruh dunia untuk digunakan. Selepas menghisap darah, lintah-lintah dirawat dengan cara yang sama seperti prosedur rawatan darah yang lain bahawa mereka hanya boleh digunakan ke atas pesakit yang sama. Ini adalah untuk mengelakkan penyebaran penyakit yang dibawa oleh darah.

Lain-lain penggunaan lintah-lintah juga termasuk rawatan mata hitam. Hirudin, anti-koagulan dari lintah boleh digunakan dalam rawatan radang telinga tengah. Ia juga sedang dibangunkan untuk kegunaan eksperimen sebagai antikoagulan sistemik, dan mungkin membuktikan berguna dalam invitro pensampelan darah. Dengan mengeluarkan serum anti-pembekuan dari penyelidik lintah adalah mengasingkan sebatian farmaseutikal yang baru untuk rawatan akhirnya penyakit jantung.

Dari sejarah, lintah yang amat diperlukan dalam perubatan abad ke-19 untuk pertumpahan darah, amalan dipercayai menjadi penawar bagi apa-apa daripada sakit kepala untuk gout. Lintah perubatan semakin popular di terima kasih perubatan moden untuk kerja Dr Roy Sawyer, seorang ahli sains Amerika yang menubuhkan ladang lintah yang pertama di dunia.

Beribu-ribu pesakit berhutang reattachment berjaya bahagian badan kepada kemajuan teknologi dalam pembedahan plastik dan rekonstruktif, sekurang-kurangnya beberapa operasi ini mungkin telah gagal jika lintah-lintah itu tidak diperkenalkan semula ke dalam bilik operasi. Kunci kepada kejayaan daripada apa yang terkandung dalam gigitan lintah, yang punctures luka yang berdarah literal selama berjam-jam. Air liur lintah mengandungi bahan-bahan yang membius kawasan luka, mengembungkan saluran darah untuk meningkatkan aliran darah, pada masa yang sama menghalang darah daripada pembekuan. Biasanya pakar bedah boleh mendapatkan darah untuk mengalir dalam reattached arteri tetapi tidak urat. Dengan peredaran vena terjejas teruk, darah jari reattached menjadi sesak; bahagian reattached warna biru dan mati dan pada risiko serius yang hilang.Pada masa ini, lintah-lintah mula memainkan peranan utama mereka dalam melepaskan pembekuan darah.

Lintah pertanian adalah suatu industri yang semakin popular apabila lebih banyak penggunaan lintah telah ditubuhkan. Salah satu sebab juga disebabkan oleh bilangan lintah-lintah yang semakin kurang dalam hutan, selepas penggunaan racun serangga dan racun perosak yang berat. More penyelidikan berterusan dalam menemui penggunaan lintah yang boleh membantu kita untuk menyembuhkan masalah darah yang berkaitan seperti penyakit jantung dan kolestrol yang tinggi pada badan kita. Peranan lintah akan berubah daripada makhluk yang menghisap darah yang ditakuti oleh ramai

Tiada ulasan:

Catat Ulasan